24 november 2023

Voorkom struisvogelpolitiek.

De begroting van 2024 is sluitend maar een doorkijk naar de jaren 2026 en 2027 geeft een minder rooskleurig beeld te zien. Dit zijn de zogenaamde ‘ravijnjaren’ waar Nederlandse gemeenten mee te maken krijgen als Den Haag vasthoudt aan de herijking van het gemeentefonds.

Als we kijken naar de meerjarenbegroting over de periode 2023-2027 zien we dat er vanaf 2026 forse tekorten ontstaan. Deze tekorten hebben te maken met de onzekerheid over de nieuwe financieringssystematiek van gemeenten vanuit het Rijk. En de herijking van het gemeentefonds. Daarom dienden we bij de begrotingsvergadering een motie van de VVD mee in om gemakkelijke struisvogelpolitiek te vermijden. En met de gemeenteraad alvast na te denken over wat te doen als het Rijk onverhoopt niet over de brug komt. Hoe kunnen we op tijd bijsturen?  Helaas haalde deze motie het niet.

Wegenonderhoud

Reserves hebben we nodig om tegenvallers op te vangen. Maar deze zijn niet oneindig groot. Het wegenonderhoud kost bijvoorbeeld meer dan verwacht. Een groot deel daarvan komt uit de algemene reserve. Ook de verwachte opbrengsten van grondverkoop zijn nog niet zeker. Op dit laatste rust bijvoorbeeld een deel van de dekking van de sporthallen.

Huisvesting

Wat ook nog niet is meegenomen in de meerjarenprognose zijn de financiële gevolgen van de nieuwe huisvesting ABG en de nieuwe bestuurszetel. Voor de bestuurszetel is het besluit genomen dat deze in het huidige gemeentehuis komt. Maar de wijze waarop, moet nog nader worden ingevuld. Ook voor de centrale ABG-huisvesting moeten nog de nodige keuzes worden gemaakt. Het is duidelijk dat we een goede afweging moeten maken. Welke voordelen levert het op voor onze inwoners en ambtenaren? En wat gaat het kosten?

Bestaanszekerheid

Gelukkig is bestaanszekerheid een onderwerp dat iedereen in de gemeenteraad bezighoudt. Het CDA is dan ook erg blij met het brede draagvlak voor onze motie ‘verhogen giftengrens voor bijstandsgerechtigden’. Uiterlijk in het eerste kwartaal van 2024 wordt deze grens verhoogd naar  €1800 euro per jaar. We begrijpen dat dit geen  echte oplossing is voor armoede maar wel iets meer verlichting kan bieden.

Contact met het CDA:  [email protected]

Janet Frankemölle, fractievoorzitter