20 januari 2024

Waterbeheer belangrijker dan ooit

Het zal niemand zijn ontgaan. We hebben een kletsnat najaar achter de rug met hoge waterstanden. Niet alleen de rivieren maar ook sloten, meren en waterplassen staan vol of overstromen. Waterbeheer is belangrijker dan ooit en is één van de kerntaken van de Waterschappen.

Waterschap Brabantse Delta

Onze gemeente valt in het werkgebied van het waterschap Brabantse Delta. Goede samenwerking tussen het waterschap, de gemeente en boeren is noodzakelijk. Inwoners willen immers droge voeten houden en de boeren willen hun land kunnen bewerken. Afgelopen zomers waren warm en droog. Het grondwater stond veel te laag en het waterschap nam maatregelen. Het water moest zoveel mogelijk worden vastgehouden en boeren mochten hun landerijen veel minder besproeien.

Nu is het uitzonderlijk nat en moet het vele water juist worden opgevangen of afgevoerd. Goed overleg tussen belanghebbenden is daarbij hard nodig.

Waterschapbestuurder

Meerdere inwoners van Gilze en Rijen zijn vertegenwoordigd in het waterschap. Ons oud-commissielid Alwijn ten Cate zet zich namens het CDA al vele jaren in voor het waterschap Brabantse Delta. Dat doet hij met grote inzet voor goed waterbeheer, natuur en klimaat. In de vorige periode was hij dagelijks bestuurder (soort wethouder maar dan voor het waterschap) en is nu weer algemeen bestuurder. Ook is Alwijn sinds kort bestuurslid van de Molenstichting Noord-Brabant waar de watermolen in het bijzonder, zijn grote aandacht heeft.

Gemeente Gilze en Rijen

Alwijn, wat vind je belangrijk voor onze gemeente? “Voorbereiden op normaal wordende weersextremen is noodzakelijk. Onze gemeente is bijvoorbeeld heel goed bezig met het afkoppelen van regenwater van het riool. Daarnaast is het goed dat er zo min mogelijk wordt verhard. Dus minder asfalt en stenen en meer groen. Leg bijvoorbeeld speelplaatsen iets verdiept aan en laat het teveel aan water daarin lopen. In Breda zag ik dat er op dergelijke wadi’s druk geschaatst werd. Het allerbelangrijkste is goed onderhoud van riolering, sloten en beken. Dit voorkomt verstoppingen en storingen. Onderhoud is immers behoud.

En als er toch problemen ontstaan dan moet je mensen achter de hand hebben die dat oplossen.”

Vragen aan Alwijn? [email protected] Contact CDA-fractie [email protected]