04 oktober 2021

We doen het beter als we samen het verschil maken.

Koers sociaal domein “Samen het verschil maken” is de opvolger van “Samen doen we het beter” uit 2014. Het sociaal domein is in beweging. Steeds meer taken liggen bij de gemeente en de zorgvraag en kosten nemen toe. Daarom ligt er nu een raadsvoorstel om de vernieuwde koers vast te stellen in de gemeenteraadsvergadering van 11 oktober.

De uitdagingen en opgaven zijn groot. Jeugdhulp, WMO en participatie liggen al op het bordje van de gemeente en gaan gepaard met een grote financiële uitdaging. Daar komen nieuwe taken bij zoals beschermd wonen en het inburgeringsbeleid. Het beroep dat wordt gedaan op zelfredzaamheid van inwoners, mantelzorgers en vrijwilligers is groot en ook de groep ouderen wordt steeds groter.

In de vernieuwde koers is het doel: ”Alle inwoners doen mee, op een manier die bij hen past. Zij maken zoveel mogelijk eigen keuzes en helpen elkaar waar mogelijk”. Het CDA staat achter dit doel maar we maken de kanttekening dat niet iedereen daartoe in staat is. Als kinderen ver weg wonen van hun ouders die zorg nodig hebben is het lastig om mantelzorger te zijn en niet iedere oudere heeft een netwerk om op terug te vallen. Dus “samenredzaamheid” is een mooi uitgangspunt maar lost niet alles op.

Tijdens de behandeling van het raadsvoorstel in de commissie samenleving van 22 september maakte Lenie Schuermans de volgende opmerking: “De kloof tussen professionele organisaties en vrijwilligers(organisaties) lijkt toe te nemen dat vinden we als CDA een zorgelijke ontwikkeling”. Het CDA is van mening dat alleen door een goede samenwerking de verdere uitwerking van de vernieuwde koers succesvol kan zijn. Vergeet daarbij de seniorenverenigingen niet. Zij nemen een schat aan kennis mee.

Het koersdocument is een goed tussenstation op de lange reis die we samen maken in het hele sociaal domein. Zelfredzaamheid van inwoners als het kan. Goede ondersteuning als het nodig is. Daar staat het CDA voor!

Wilt u reageren? Stuur een berichtje naar Lenie Schuermans [email protected]  tel. 06 16 06 89 95 of stuur een berichtje naar [email protected] tel. 06 16 316 102