12 maart 2023

Woningbouw hard nodig!

Woningbouw staat onder druk. Het is nog steeds lastig om als starter een huis te bemachtigen. Te hoge huren en te hoge koopprijzen maken het vaak onmogelijk om in het eigen dorp te blijven wonen of na een studie terug te keren. Ook senioren die nu in een (te) groot huis wonen en iets anders zoeken lopen vaak vast. In onze gemeente wordt wel gebouwd maar niet alles loopt volgens plan.

Inbreiding

Als inbreiding in een wijk mogelijk is juichen we dat als CDA toe. In de vorige bestuursperiode zijn mooie projecten in gang gezet die nu in de uitvoerende fase zitten of komen of al zijn afgerond. Patiowoningen aan het Kerkpad en appartementen in de voormalige Rabobank, huurappartementen bij het station, woningbouw bij de voormalige Bernadetteschool (De Kring), Rector de Buijselstraat in Rijen en het Centrumplan en Oranjestraat 113 in Gilze zijn een aantal mooie voorbeelden van inbreiding.

Uitbreiding

Maar alleen met inbreiding wordt er niet voldoende gebouwd voor onze woningzoekenden. Betaalbare woningen voor starters, betaalbare huurwoningen, voldoende geschikte woningen voor gezinnen en voor onze oudere inwoners vragen ook om uitbreiding.

Tussen de Leijen

Een groot plan dat op stapel staat is Tussen de Leijen in Rijen. In januari 2022 is daarvoor het bestemmingsplan door de gemeenteraad vastgesteld. Daarna is er weinig voortgang geboekt. Twee partijen hebben beroep ingesteld tegen de plannen.  Dit beroep is bekeken en nu stelt het college voor om het bestemmingsplan op een aantal punten te verbeteren. Gelukkig kunnen we als raad een wijzigingsbesluit nemen zonder dat het bestemmingsplan opnieuw ter inzage gelegd moet worden, omdat dit het project weer verder zou vertragen.

In de commissie ruimte

In de commissie ruimte van 21 maart wordt dit onderwerp besproken. Het CDA heeft vooraf een aantal technische vragen gesteld zodat we goed voorbereid hierover een mening kunnen vormen. We vinden dit uitbreidingsplan erg belangrijk voor onze inwoners. We hopen dat de portefeuillehouder ons in de commissie ruimte voldoende kan garanderen dat dit wijzigingsbesluit alle relevante punten afdekt. We moeten er alles aan doen om verdere vertraging te voorkomen.

Hebt u vragen of wilt u contact met ons stuur dan een mailtje naar onze fractievoorzitter Janet Frankemölle [email protected]  of naar [email protected]