13 juni 2023

Zorgen VIP nog steeds niet weggenomen.

Opnieuw hebben we in de commissie Samenleving van 7 juni gesproken over het VIP. Het CDA vindt het heel belangrijk dat deze goed lopende vrijwilligersorganisatie ongehinderd kan blijven doen waar ze goed in is: Het werven en ondersteunen van de vele vrijwilligers, het organiseren van laagdrempelige activiteiten en ondersteuning van onze inwoners en dat alles ook nog eens op betaalbare wijze.

Even terug naar vorig jaar. Het nieuwe subsidiekader basisondersteuning viel op de mat. Het VIP zou vanaf 1 januari 2023 onder de basisondersteuning komen te vallen samen met Contour de Twern, MEE, IMW Breda en IMW Tilburg (samen het Dorpsteam). Het VIP had hierover grote zorgen omdat dat het onduidelijk was of VIP de zelfstandigheid en autonomie zou behouden. Het CDA deelde deze zorgen. Al het subsidiegeld zou immers naar één grote organisatie (Contour de Twern) gaan. Zij waren penvoerder en moesten het subsidiegeld gaan verdelen onder de andere organisaties. Er was veel onduidelijk en behalve het VIP voelden ook andere organisaties zich buiten spel gezet. Na lang aandringen en een motie gaf de wethouder de organisaties uitstel tot 1 juli 2023. De 5 partijen moesten er samen uitkomen en een samenwerkingsverband tot stand laten komen. Dialoogtafels moesten zorgen dat alle organisaties zich gehoord voelden en me konden denken over het concept. Ook het VIP zat aan tafel.

Zorgen VIP

Tot onze grote schrik hoorden we vorige week van het VIP dat het concept van de samenwerkingsovereenkomst nog steeds haken en ogen voor hen heeft. Hun autonomie is nog steeds niet zeker en de aansturing van het VIP lijkt eerder duurder te worden dan dat er kosten worden bespaard. We begrijpen niet dat de wethouder niet van deze zorgen op de hoogte was.

Zorgen CDA

Het CDA maakt zich grote zorgen want 1 juli nadert snel. We hebben wethouder Doremalen verzocht heel snel met alle betrokken partijen rond de tafel te gaan zitten. Dit moet op een juiste manier worden opgelost zodat het VIP zich niet langer zorgen hoeft te maken over hun autonomie en bestaansrecht. Als het VIP niet kan ondertekenen hoe dan verder?

Contact kan via Janet Frankemölle [email protected] van [email protected]