Lijsttrekkers duo

Kandidaten

Een aantal weken geleden maakte het CDA Hilvarenbeek bekend dat zij met een duo lijsttrekkers de komende gemeenteraadsverkiezingen in gaan: Cathy Noordergraaf en Jan van de Wouw. Tijd om eens nader kennis te maken met het duo. In onderstaand interview wordt ons een blik gegeven op hun persoon, hun drijfveren en hun doelen. Jan en Cathy, twee weken geleden zijn we met name ingegaan op jullie persoon, jullie motieven en drijfveren. Deze keer wil ik graag inzoomen op de inhoudelijke onderwerpen waar jullie voor staan. Wat zijn voor jullie de belangrijkste zaken die in de komende jaren moeten worden gerealiseerd?

1500 woningen bouwen

Jan: ‘Voor mij staat onbetwist op nummer één dat we in de komende jaren 1500 nieuwe woningen moeten bouwen in onze gemeente. We moeten bouwen in elke kern en naar ieders behoefte, alleen zo kunnen we de schrijnende woningnood oplossen.’ Cathy: ‘Ja, dat wil ik heel graag beamen, en we moeten daarbij creatief te werk gaan, zodat we met name starters aan een betaalbare woning helpen. Voor bepaalde doelgroepen zouden bijvoorbeeld tiny houses een oplossing kunnen zijn. En je kunt ook denken aan tijdelijke woonvormen, zodat we tempo kunnen maken.’ Jan: ‘Inderdaad, tempo is heel hard nodig! Natuurlijk kunnen we in één raadsperiode geen 1500 woningen bouwen, maar ik denk wel in de komende 10 jaren. En dan moeten we dit en volgend jaar daarvoor al stappen zetten bijvoorbeeld door bestemmingsplannen vast te stellen waar die woningen gebouwd kunnen worden.’

Zorg voor kwetsbaren

Cathy: ‘Als tweede belangrijk onderwerp wil ik noemen de zorg voor onze inwoners. Speciaal wil ik aandacht vragen voor de armoede die ook in onze gemeente helaas voorkomt. Opgroeien in armoede is vreselijk voor een kind en veroorzaakt niet zelden blijvende littekens. We moeten de instrumenten om (kinder-)armoede te bestrijden effectief inzetten en waar nodig uitbreiden, dat is goed voor degenen die we vooruit helpen, maar levert zeker ook voor de samenleving als totaal uiteindelijk voordeel op.’ Jan: ‘En onze aandacht moet de komende jaren ook sterk uitgaan naar onze ouderen. We moeten zorgdragen voor voldoende geschikte woningen, zodat senioren die langer zelfstandig willen blijven wonen, dat kunnen doen in een passende woning. En wanneer uiteindelijk meer zorg nodig is, dan is het mijn ideaal dat we in elke kern kleinschalige woon-zorg-projecten bouwen, zodat ook zorgbehoevende ouderen in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen, dicht bij hun eigen mantelzorg-netwerk.’

Kwaliteit buitengebied behouden

Cathy: ‘Als derde punt wil ik een lans breken voor ons mooie Hilvarenbeekse buitengebied. De kwaliteit daarvan hebben we gelukkig door de jaren heen weten te behouden, maar er staat wel druk op. Veel functies moeten er hun plek krijgen: landbouw, natuur, recreatie, wonen, energie-opwekking. Gedeelde ruimte dus, waar ieder z’n plek moet krijgen.’

Jan: ‘En in die gedeelde ruimte zie ik mogelijkheden voor wat ik zou willen noemen “de nieuwe boer”. Dat is de agrariër die met respect voor ons buitengebied plant- en dierproducten voor de eigen Beekse consument kweekt, die producten rechtstreeks en dichtbij afzet, waardoor de producent een goede prijs krijgt en de gebruiker een goed product.’

Beiden: ‘We zouden nog een aantal belangrijke onderwerpen meer willen noemen, maar daar is dit interview te kort voor. Daar komen we dus op een later moment onderwerpsgewijs op terug.