CDA | Mobiliteitsplan Laarbeek: “afspraak is afspraak”

18 juni 2025 2 minuten lezen

Mobi­li­teits­plan Laar­beek: afspraak is afspraak”

Het gewijzigde mobiliteitsplan Laarbeek is unaniem door de Gemeenteraad vastgesteld. De aangebrachte wijziging m.b.t een fietsverbinding tussen Mariahout en Son en Breugel en de verhelderende...

Het gewijzigde mobiliteitsplan Laarbeek is unaniem door de Gemeenteraad vastgesteld. De aangebrachte wijziging m.b.t een fietsverbinding tussen Mariahout en Son en Breugel en de verhelderende uitleg waarom aanvullend onderzoek naar de auto-infrastructuur in Laarbeek nodig is, heeft ook het CDA Laarbeek positief doen stemmen. Het doel van dit aanvullend onderzoek is mogelijk (on)gewenste verkeerstromen en knelpunten beter in kaart brengen. Denk bijvoorbeeld aan doorgaande verkeer dat nu door onze dorpskernen raast en het bovenlokale verkeer op hoofdwegen als de N615.

Voor het mobiliteitsplan is een bedrag van ca. 8 miljoen euro vrijgemaakt. Dit waarborgt echter niet dat hiermee de Laarbeekse mobiliteitsproblemen allemaal worden opgelost.
Een groot deel van dit budget gaat naar onderzoeken. Onderzoeken die kunnen uitwijzen dat wijzigingen of nieuwe infrastructuur nodig zijn. Daarnaast blijft Laarbeek afhankelijk van andere overheidsorganen zoals Provincie, MRE-gemeenten en Rijkswaterstaat om tot concrete maatregelen te komen. Met de schaalsprong van de Brainportregio, waar ook Laarbeek onderdeel van is, en de daaraan verbonden toename van woningen en mobiliteitsbewegingen, is het mogelijk niet te voorkomen dat wij als Laarbeek ergens de “pijn” moeten dragen om de leefbaarheid in onze kernen te behouden. Twaalf jaar geleden heeft Laarbeek met het afwijzen van de Ruit deze pijn niet willen dragen. Mede daarom praten we nu nog steeds over overbelaste verkeerssituaties binnen onze dorpskernen.

Na het vaststellen van het mobiliteitsplan heeft het CDA in een motie met als titel “afspraak is afspraak” alle partijen opgeroepen om als uit de onderzoeken en uitwerking de aanleg van nieuw asfalt noodzakelijk blijkt, dit met een positieve grondhouding te benaderen. Wat schepte onze verbazing, alleen Ouderen Appèl Hart voor Laarbeek durfde hiermee in te stemmen. Alle andere fracties stemden tegen, waaronder PNL die eerder via een amendement het woord “rondweg” als mogelijke nieuwe verbinding aan de Noordzijde van Aarle-Rixtel in het mobiliteitsplan wilde laten opnemen? (Een amendement wat niet op voldoende steun kon rekenen).

Samengevat; alle gemeenteraadsleden stemmen in met onderzoeken die onze gemeenschap miljoenen gaan kosten, maar die als het om oplossingen in nieuw aan te leggen asfalt gaat geen uitspraken durven doen. Als CDA staan we voor leefbaarheid met zo min mogelijk doorgaand verkeer in onze dorpskernen. Dan moeten we ook het lef hebben om voor oplossingen te gaan die zowel de doorstroming van het verkeer als de leefbaarheid in onze dorpen ten goede komen. En ja, dat lef verwachten wij ook van de andere Laarbeekse politieke partijen.

Fractie CDA Laarbeek
Tanja van de Ven-Vogels
Albèr van der Aa

Lees
ver­der