Laying the foundation one brick at a time
15 december 2021

Voorrang eigen bewoners nieuwbouw

Gemeenten zijn positief over een plan waarin ze bij nieuwbouwprojecten voorrang mogen geven aan bewoners uit eigen stad of dorp. Ook CDA Meierijstad kan zich wel vinden in deze mogelijke nieuwe regel mits de kaders duidelijk zijn.

Demissionair minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren kwam vorige maand met het voorstel. De voorrang voor eigen inwoners geldt voor sociale nieuwbouwwoningen tot 355.000 euro, wat ook de grens is voor de Nationale Hypotheek Garantie volgend jaar. Maximaal 30 procent van de woningen mag via deze voorrangsregeling worden toegewezen.

Ook mensen met economische binding

Volgens het plan mag een gemeente behalve aan eigen inwoners ook voorrang geven aan mensen die er nog niet wonen, maar die wel een economische binding met de plaats hebben. Daarvan zouden bijvoorbeeld leraren, politieagenten of verpleegkundigen die moeilijk aan een woning komen kunnen profiteren.

Nu is het voor gemeenten nog verboden om voorkeur te geven aan eigen inwoners.

Het CDA is benieuwd naar de uitwerking van deze nieuwe regel en verwacht dat deze mooi past in de visie van onze gemeente op woningbouw in Meierijstad.