De kracht van helpen

Sinds januari 2015 heeft de landelijke overheid veel van haar taken overgeheveld naar lokaal niveau. De stichting Welzijn Best/Oirschot heeft daarom (burger)raadsleden de mogelijkheid geboden om kennis te maken met haar werkzaamheden. Martien Schoenmakers, raadslid voor het CDA, heeft deel genomen aan een dagcursus voor vrijwilligers en mantelzorgers, genaamd de kracht van helpen,  gegeven door de Vrijwilligersacademie van Welzijn Best/Oirschot.

Iemand helpen doen we graag. Het is fijn om er voor een ander te kunnen zijn. Soms loopt iemand vast en heeft jouw steun nodig: bijvoorbeeld een luisterend oor, de juiste informatie of gewoon praktische hulp. Soms moet je niet de direct de klus overnemen van de hulpvrager, maar ben je de gids om de oplossing aan te geven. Hier wordt de hulpvrager weer sterker van.

Martien zegt: “De kracht van een gemeenschap ligt volgens mij in het zorgen voor elkaar. Ik heb zelf ervaren als bestuurder in het verenigingsleven wat het voor mensen betekent om mee te kunnen doen en iets te kunnen betekenen voor een ander: samen zorgen voor elkaar, samen doen! Ik ben al vele jaren actief binnen het CDA. Het CDA heeft oog voor het belang van zorgen voor elkaar. Door de toenemende individualisering en opkomst van sociale voorzieningen heeft de samenleving aan solidariteit ingeboet, terwijl juist de kracht van een gemeenschap ligt in het zorgen voor elkaar.”

Donderdag 10 december heeft het CDA haar fractievergadering, aanvang 20.00 uur in café ’t Vrijthof in Oirschot. U bent van harte welkom.

Fractie CDA Oirschot – de Beerzen