Impuls voor dorpshart Middelbeers

Cultuur, erfgoed en gemeenschapszin zijn in mijn ogen essentieel in het DNA van De Beerzen. Met de vele activiteiten van onze levendige stichtingen, verenigingen en andere vrijwilligersorganisaties is het er goed toeven. Met de gemeente is geïnvesteerd in natuur en de beleefbaarheid daarvan. Er worden weer woningen gebouwd en Beerzenaren geboren. De openbare ruimte van Oostelbeers is flink opgewaardeerd en het ziet er naar uit dat de kerk als Rijksmonument een nieuwe sociaal-maatschappelijke invulling krijgt. Er lopen goede initiatieven voor innovatief openbaar vervoer. En op initiatief van het CDA en De Gewone Man wordt de haalbaarheid bezien van één brede basisschool op De Klep. Mét de Westelbeerse schoolbus, die met steun van de Pinksterfeesten kan blijven rijden.

Het weinig sfeervolle dorpshart van Middelbeers is echter een doorn in mijn oog. Forensen zorgen er voor veel verkeer. Vooral de Doornboomstraat, het Doornboomplein en de Snavelbies snakken naar een opknapbeurt. Meer groen is niet bepaald luxe. Maar bovenal moet er wat worden gedaan aan de aftandse situatie van het oude raadshuis (vandaar ook de ludieke bezettingsactie door het CDA in de zomer), de voormalige bottelarij, locatie ‘Van Aaken’ en het ‘gat’ aan het Doornboomplein. Het goede voorbeeld van café De Doornboom verdient vervolg. Mooi dat een groep betrokken inwoners de handschoen heeft opgepakt om een gedragen kwaliteitsslag te maken. Onder regie van CDA-wethouder Piet Machielsen ondersteunt de gemeente dit initiatief. Hopelijk zien ook de eigenaren van de locaties in dat het hoog tijd wordt om het gezamenlijk belang te dienen. Voor nu en vooral voor volgende generaties. Samen Doen. Aan de slag!

Evenals bij de kadernota afgelopen voorjaar zal de CDA-fractie bij de begrotingsbehandeling op 27 oktober uitdrukkelijk oproepen tot impulsen voor (het dorpshart van) Middelbeers. Het CDA hoort graag wat u daarbij belangrijk vindt. Waar moeten we als gemeente in investeren en wat kan wellicht een onsje minder?

Donderdag 15 oktober hebben we weer fractievergadering, aanvang 20.00 uur in café ’t Vrijthof in Oirschot. U bent van harte welkom. Want: samen maken we Oirschot. Samen Doen!

Mark Timmermans

raadslid CDA Oirschot-De Beerzen