21 maart 2018, alweer ruim een half jaar geleden. Een spannende avond in de raadszaal van de gemeente Oirschot: vanavond wordt de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen bekend gemaakt. Het einde van de campagnetijd, maar vooral het begin van de nieuwe raadsperiode. En voor ons extra spannend: zouden wij als nieuwkomers een plek in de raad krijgen? Met vier zetels heeft het CDA Oirschot – de Beerzen een mooie uitslag weten te behalen. Daarmee was het voor ons ook duidelijk: wij krijgen een plek in de raad!

En nu, inmiddels ruim een half jaar verder, kijken we terug op een drukke maar leerzame periode. Wat komt er allemaal op je af als nieuw raadslid in de gemeente Oirschot? Veel nieuwe informatie verwerken, werkbezoeken afleggen en praten met mensen uit de gemeente over wat er speelt. Maar daarnaast ook de kans gekregen om de Tweede Kamer te bezoeken, kennis te maken met onze statenleden van het CDA in het provinciehuis, de Metropoolregio (MRE), de Kempen gemeenten enzovoort.

Er wordt veel vergaderd in Oirschot en in de regio. En als raadslid moet je natuurlijk veel inlezen. De mailbox lijkt nogal eens over te lopen….  Gelukkig hebben we binnen onze fractie een mooie verdeling van portefeuilles. Lily houdt zich met name bezig met zorg en welzijn, participatie, veiligheid, integratie en leefbaarheid. Fons heeft zijn focus op bereikbaarheid, infrastructuur, sport, buitengebied en duurzaamheid.

Het afgelopen jaar hebben we ook al stevige knopen moeten doorhakken. Beslissingen over bijvoorbeeld sportpark Moorland en de Enck. We zijn er trots op dat de clubs op Moorland nu een goed toekomstperspectief hebben. Maar daarnaast liggen er nog uitdagingen en vragen voor de andere sportclubs binnen de gemeente. En hoe gaat het plan voor de Enck eruitzien waar op dit moment hard aan wordt gewerkt? We zijn benieuwd!

De komende maanden komen er nog voldoende onderwerpen op de agenda waar we onze tanden in kunnen zetten. Denk aan ontwikkelingen in het buitengebied, de bestuurlijke toekomst van onze gemeente, onze ambities op het gebied van duurzaamheid en ontwikkelingen in de (jeugd)zorg en het sociale domein. Op al deze onderwerpen geldt dat we echt wat kunnen bereiken als we uitgaan van samenwerking en stimuleren van initiatieven vanuit de samenleving. Niet voor niets is en blijft onze slogan: Samen Doen!

Als u ideeën of een mening over een van deze onderwerpen heeft, bent u van harte welkom op onze fractievergadering. De eerstvolgende is op 11 oktober a.s. om 20.00 in De Zwaan in Middelbeers. En uiteraard mag u ons of een van onze collega’s ook persoonlijk aanspreken.

Lily Maaref en Fons Peeters