Je moet het verleden kennen en het heden begrijpen om de toekomst te kunnen zien.

Nu samenwerking en herindeling weer actueel zijn is het goed om is even terug te kijken in het verleden. Een tijd waarin Oirschot een grote bloei doormaakte, zo'n ruim 5 eeuwen geleden. De tijd dat de St. Petrus Basiliek werd gebouwd.

Oirschot was toen de hoofdplaats van Kempenland en de toren was de Poort der Kempen. Oirschot kreeg in die tijd zelfs stadsrechten. Niet verwonderlijk, het had in die tijd meer inwoners dan Eindhoven en Tilburg bij elkaar. De stadsrechten zijn echter niet in Oirschot aangekomen. Gerard Goossens, die ze in Den Haag op ging halen, zakte in Bokhoven door het ijs en verdronk. Oirschot laat het hierbij. Misschien wel een eerste keuze om gewoon landelijk te blijven.

Halverwege de negentiende eeuw komt de industrialisatie flink op gang en worden diverse spoorverbindingen aangelegd. Oirschot ligt in het tracé Eindhoven – Tilburg maar Oirschot gaat hier niet in mee. Uiteindelijk gaat het spoor via Boxtel. Later met het Wilhelminakanaal en de A58 trekt Oirschot aan het kortste eind.

Wel bleef men altijd heel veel waarde hechte aan een eigen landelijke historische identiteit totdat de Brainportregio tot slimste regio ter wereld werd uitgeroepen. Het maakte veel los, zo ook bij de politiek. Ze begonnen met een pluim op hun eigen hoed te steken. Niet nodig want die kwam op de eerste plaats het bedrijfsleven toe. Die hadden die titel verdiend.

Vervolgens ontstond er ook nog flinke roering op het gebied van samenwerking en mogelijke herindeling. Wie zei het ook alweer, een succes heeft vele vaders en een wees geen. Oirschot heeft een prachtige toekomst als het consistent blijft werken aan een mooie economische plattelandsgemeenschap waar het goed werken en wonen is. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit, zoals nu de landelijke en provinciale geluiden zijn, met diversen andere gemeenten zijn. Dan is de vraag sturen of gestuurd worden.

Donderdag 23 maart heeft het CDA haar fractievergadering, aanvang 20.00 uur, in café De Zwaan in Middelbeers. U bent van harte welkom.

Henk van der Schoot, raadslid CDA Oirschot