Schrikken

Ik weet niet waar ik het meest van geschrokken ben.  De afgebrande varkensstallen aan de Notel of de daarop volgende ongenuanceerde reacties op facebook over deze zelfde brand. Helaas staat, wat betreft het laatste, dit geval niet op zich zelf. Ook tijdens het vluchtelingendebat in Oirschot ben ik geschrokken over de ongenuanceerde meningen van mede-facebook en twitter gebruikers. Volgende keer a.u.b. even nadenken over wat jouw boodschap kan doen bij direct betrokkenen.

Gelukkig gaat het bij de politieke debatten in de gemeenteraad van Oirschot er heel wat vriendelijker aan toe. We zijn het niet altijd 100% met elkaar eens. Zou ook niet goed zijn voor het debat en de besluitvorming. Er wordt niet met modder gegooid, maar naar elkaar geluisterd. Met als resultaat dat alle partijen, coalitie of oppositie, ontvankelijk zijn voor goede ideeën van een ander.  Steeds meer dossiers worden in een vroegtijdig stadium samen opgepakt. Mooie voorbeelden zijn het vluchtelingenbeleid, de kerntakendiscussie en de woonvisie. Dit laatste dossier ligt op 26 april ter besluitvorming voor. Door vroegtijdige inbreng van alle politieke partijen ligt er een visie die ruimte biedt aan de bouw van woningen voor zowel de kleine als de dikke portemonnee. Er wordt nu in alle kernen volop gebouwd. Naar gelang de behoefte zullen er woningen in alle kernen worden bijgebouwd. Er zal wel een verschuiving plaatsvinden van nieuwbouw naar herstructurering en herbestemming van bestaande locaties, zoals bijvoorbeeld  kloosters of leegstaande winkelpanden die niet meer interessant zijn voor de detailhandel.

Even terug naar de afgebrande stallen. Een aantal jaren geleden branden er ook varkenstallen af aan de Langendonksedijk. Deze ondernemer, de familie van der Meijden, opent op zondag 17 april opnieuw zijn deuren. De familie van der Meijden nodigt iedereen uit een kijkje te komen nemen naar de meest innovatieve zeugenstal van Europa. Mooie kans de innovatie en daarmee de transitie van de veehouderij met eigen ogen te aanschouwen. Iedereen mag na het aanschouwen zijn of haar mening hebben en vaststellen of de ingezette koers de juiste is.  Goed voor het debat en besluitvorming nu en in de toekomst.

Donderdag 21 april heeft het CDA haar fractievergadering, aanvang 20.00 uur in het Vrijthof te Oirschot. U bent van harte welkom.

Joep van de Ven

fractievoorzitter CDA Oirschot – de Beerzen