09 mei 2023

Staalbergven & Ontwikkelplan Haarendael Raadsontmoeting 20-4-2023

Het zwembad Staalbergven was één van de onderwerpen van de raadsontmoeting afgelopen donderdag. Natuurmonumenten, eigenaar van het terrein van het zwembad, wil dit jaar weten hoe de invulling van een nieuw zwembad er uit gaat zien. Met andere woorden, het is hoog tijd voor een beslissing.

Hiervoor is het volgende bedacht. De eerste stap is om een aantal alternatieven uit te werken. In september presenteert de wethouder die aan de raad. In de raadsvergadering van December volgt dan de keuze voor de nieuwe opzet van het Staalbergven.

Een nieuw zwembad is een behoorlijke uitdaging. Het ligt in een Natura 2000 gebied. Dit beperkt de mogelijkheden tot exploitatie ervan. Een andere consequentie is de toepassing van installaties zonder enig risico voor grond- en oppervlaktewater als ook de bodem. Dat zijn dan nog extra vraagstukken boven op de forse investeringen.

Toch blijft er, wat het CDA betreft, een buiten zwembad Staalbergven. Het uitvoerige gebruik door de inwoners van onze gemeente is een belangrijke reden daarvoor. De investering voor het zwembad betekent wel dat het zwembad dan ook een heel aantal jaren mee moet kunnen. Het moet aantrekkelijk zijn voor bezoekers uit de eigen en de omliggende gemeentes. Alleen een renovatie lijkt dan niet de juiste insteek. Zo krijg je wat je al had. Wordt vervolgd!

Het andere onderwerp van de avond was Haarendael. Nagenoeg alle omwonenden zaten op de publieke tribune en konden hun reactie geven op de plannen. Zij waren, net als de raadsleden, enthousiast over de presentatie, waarbij de historie (zoals de Gedenkplaats) goed terugkwam.

Het CDA vindt het een heel mooi plan, maar wees er terecht op dat we vijf en tien jaar geleden ook hele mooie plannen hadden. Vandaar de oproep om nu vooral door te gaan. En als het bouwen van woningen vanwege stikstof nog moet wachten, begin dan alvast met het groen en de landschapsverbetering. Dan zien de mensen in elk geval dat er wat gebeurt!

Er was één heikel punt in het plan, namelijk de verkeersstromen. Afsluiting van de Raamse Akkers betekent een enorme toename van auto’s in de Lage en Hoge Raam, als er straks de geplande 175-250 huishoudens wonen. “Je kunt die wel om willen leiden, maar mensen pakken toch de kortste weg”. Een mogelijke oplossing die het CDA aandroeg, is om de ontsluiting via de Raamse Akkers wel open te stellen voor bewoners, maar niet voor de bezoekers.