
08 december 2025
08 december 2025 1 minuten lezen
Op maandag 8 december was er een debat over het raadsvoorstel om de Ringbaan West te versmallen. Hier lees je de inbreng van Anne Veldhoven, fractievoorzitter, tijdens dit debat.

Voorzitter, de afgelopen weken spraken we veel mensen. Bewoners met zorgen over sluipverkeer en veiligheid. Ondernemers die vrezen voor slechtere bereikbaarheid. Ambtenaren en experts die vol overtuiging aan dit voorstel hebben gewerkt. En mensen die zich afvragen: hoe kan het weghalen van een rijstrook nu leiden tot mínder files?
We hebben gezocht naar een oplossing die vooruitgang biedt én recht doet aan die zorgen. En wat blijkt uit de doorrekeningen die wij als raad hebben gevraagd: minder asfalt kan juist zorgen voor betere doorstroming, sneller openbaar vervoer en meer verkeersveiligheid.
Bij de CDA-fractie is de overtuiging gegroeid dat een nieuwe indeling, met minder drukke kruispunten, bijdraagt aan een bereikbare stad — juist voor het verkeer dat écht in Tilburg moet zijn. Vrijliggende busbanen zorgen voor betrouwbaarder OV, en dat is hoognodig. En de leefbaarheid rond de Ringbaan West, nu een van de ongezondste plekken van Brabant, kan verbeteren.
Ja, verkeer verschuift deels naar andere wegen. Maar ook in de nieuwe situatie rijdt er op bijvoorbeeld de Van Voorst tot Voorstweg een vergelijkbaar aantal auto's als straks op de versmalde Ringbaan. Dat is eerlijk en realistisch.
In het voorstel staan ook flankerende maatregelen, die vóór de versmalling worden uitgevoerd. En laat ik duidelijk zijn: wat het CDA betreft hoort zwaar vrachtverkeer op de tangenten, niet in woonwijken. We vragen de wethouder hiervoor met een plan van aanpak te komen.
Voorzitter, het CDA vaart niet blind op modellen en blauwdrukken. We willen zien dat iets werkt. De verkeersmodellen zijn behulpzaam, maar zitten vol aannames — over woningbouw, rijksbeleid, OV-concessies. Daarom dienen we een amendement in: 1,5 jaar na invoering van de versmalling neemt de raad een definitief besluit over de toekomstige inrichting.
Tot die tijd blijven maatregelen omkeerbaar. Er gaat voorlopig geen asfalt uit. In die 1,5 jaar gaan we monitoren op doorstroming, verkeersveiligheid, Ov-gebruik en luchtkwaliteit. Het moet beter worden voor de stad. Als de modellen op papier blijken te kloppen in de werkelijkheid, heeft het plan zijn waarde bewezen. Maar als de realiteit weerbarstiger is, kunnen we een onzalig uitpakkend besluit bijsturen.
Zo maken we van deze versmalling geen sprong in het duister, maar een doordachte stap. Voor bewoners. Voor ondernemers. Voor een stad die keuzes durft te maken — maar nooit blind.
Dank u wel.

08 december 2025

08 december 2025

08 december 2025