
08 december 2025
08 december 2025 1 minuten lezen
Een van de meest besproken punten in Tilburg: de Ringbaan West. Waarom zou je daar een rijstrook weghalen, terwijl het er al zo druk is? Wordt het dan niet nóg drukker? Vragen die ertoe doen. Daarom heeft de gemeenteraad in de zomer de opdracht gegeven om verschillende scenario’s uitgebreid door te rekenen.
De uitkomst is verrassend: minder asfalt kan juist zorgen voor meer doorstroming, beter openbaar vervoer én veiliger verkeer. Hoe dat zit? We leggen het uit.

Op dit moment heeft de Ringbaan West vier rijstroken. Dat klinkt ruim, maar het zorgt ook voor veel snel optrekkend en afremmend verkeer, vooral op kruispunten. Auto’s moeten vaak wisselen van rijstrook, wat leidt tot onrust en vertraging. Een heldere, eenduidige wegindeling – met twee goed ingerichte rijstroken – zorgt voor rustiger verkeersgedrag en minder oponthoud. Dit blijkt ook uit de doorrekeningen zoals we deze hebben gehad.
Op de Ringbaan West rijdt een belangrijke buslijn tussen Tilburg CS en de Reeshof. Die bus staat nu vaak in dezelfde file als de auto’s. Door de aanleg van vrijliggende busstroken krijgt het openbaar vervoer letterlijk en figuurlijk voorrang. Dat maakt de bus een aantrekkelijker alternatief. Doordat de doorstroming van bussen verbeterd zegt Arriva en de provincie extra bussen toe. Dit maakt het openbaar vervoer, zowel binnen als buiten Tilburg aantrekkelijker. Minder mensen in de auto betekent: meer ruimte op de weg.
Minder rijstroken betekent ook: kortere oversteekroutes en minder snelheid. Vooral bij drukke kruispunten maakt dat een groot verschil voor voetgangers, kinderen en fietsers. Het maakt de Ringbaan West minder een racebaan, en meer een weg die past in een leefbare stad.
Het CDA heeft een duidelijke voorwaarde gesteld: deze aanpassing is is omkeerbaar en wordt na 1,5 jaar geëvalueerd om te kijken of er nog aanpassingen nodig zijn. We willen eerst zien wat het effect is op verkeer, veiligheid en OV-gebruik. Als de resultaten tegenvallen, sturen we bij. Maar als het werkt, zetten we de stap naar een definitieve verbetering van deze belangrijke stadsroute.
Tilburg groeit. Maar die groei hoeft niet te betekenen: méér auto’s, méér files, méér overlast. Juist door slim te kiezen en te kijken naar het totaalplaatje – verkeer, OV, veiligheid en leefbaarheid – maken we de stad toekomstbestendig.
De versmalling van de Ringbaan West is geen trucje. Het is een doordachte stap in een groter plan. En met ons amendement zorgen we ervoor dat het veilig, omkeerbaar en meetbaar gebeurt. Want alleen als het werkt, gaan we ermee door.