Tilburg | Waarom het CDA instemt met de versmalling van de Ringbaan…

08 december 2025 2 minuten lezen

Waar­om het CDA instemt met de ver­smal­ling van de Ring­baan West

De Ringbaan West: een drukke verkeersader in Tilburg waar veel mensen dagelijks gebruik van maken. Instemmen met dit voorstel om deze weg te versmallen was geen gemakkelijke beslissing – ook niet voor ons als CDA.

Toch hebben we uiteindelijk besloten in te stemmen Waarom? Omdat we een manier hebben gevonden om de zorgen serieus te nemen én tegelijk stappen vooruit te zetten voor de stad. We willen dat het centrum met de auto bereikbaar blijft. Aan de andere kant zien we dat wanneer we niets doen de kruispunten op de Ringbaan-West zo overbelast raken. Auto’s die daar echt moet zijn komen volledig vast te staat.

Tilburg groeit. Dat vraagt om nieuwe keuzes in mobiliteit. Minder files, beter openbaar vervoer, en een veilige omgeving voor iedereen. Als CDA willen we een stad die leefbaar blijft – ook voor toekomstige generaties.

We geloven in een stad waar auto, bus en fiets in balans zijn. Waar we leren van wat werkt, en bijsturen waar het nodig is.

Daarom stemmen wij – met verbeteringen – in met deze versmalling. Niet uit gemak, maar uit overtuiging dat met de door ons voorgestelde wijziging dit een verantwoord en realistisch besluit is.

Omwonenden en andere betrokken partijen verdienen helderheid over de toekomst. Een richtinggevend besluit. Er zitten wel allerlei aannames in het verkeersmodel die een ’n goed mogelijke zo inschatting van de toekomst proberen te geven. Maar wanneer er iets verandert in bijvoorbeeld regelgeving vanuit Den Haag kan de uitkomst helemaal anders zijn dan dat we nu berekenen. Daarom willen we dat de maatregelen die getroffen worden om de Ringbaan West te versmallen, terug te draaien zijn. Wij willen dat er zodra de versmalling wordt ingevoerd en gemeten wordt of En dat er direct vanaf het uitnemen van het spoorviaduct scherp gemeten en gemonitord wordt wat de effecten zijn op de verkeersafwikkeling, op verkeersveiligheid op gebruik van openbaar vervoer, het weren van niet lokaal vrachtverkeer en luchtkwaliteit.
Na uiterlijk 1,5 jaar krijgen we als gemeenteraad verslag van deze bevindingen. Zo kan de raad beslissen over de definitieve inrichting van de Ringbaan-West en mogelijk aanvullende maatregelen.

Geen makkelijk besluit.

We hebben lang getwijfeld. We hebben lang gedaan voor het nemen van dit besluit, omdat we recht wilden doen aan verschillende geluiden:

  • Bewoners aan de Ringbaan West die last hebben van verkeer en geluid.
  • Ondernemers die vrezen voor hun bereikbaarheid.
  • Tilburgers uit andere wijken die zich zorgen maken over sluipverkeer en luchtkwaliteit.

Wat we hebben afgedwongen.

  • De versmalling omkeerbaar is: we gaan 1,5 jaar meten hoe effect is. Pas daarna nemen we een besluit over hoe de Ringbaan West er definitief uit gaat zien.
  • Zwaar vrachtverkeer wordt geweerd van de Ringbaan West en via de tangenten wordt geleid.
  • Kwetsbare verkeersdeelnemers beter beschermd worden
  • Het asfalt blijft liggen, zodat we het besluit kunnen terugdraaien als het plan niet werkt.

Zo zorgen we ervoor dat er we weten wat echt het effect is, voordat er onomkeerbare beslissingen worden genomen.

Lees
ver­der