Het CDA kiest voor een sterke samenleving waarin iedereen kansen krijgt. Iedereen telt mee en werkt mee. Het begint met zorgen voor jezelf, maar waar mogelijk ook voor anderen. Wie echt hulp nodig heeft, krijgt die van de gemeente. De menselijke maat staat centraal en WIJ is belangrijker dan ik. Wij zijn tenslotte samen Waalre. In een sterke samenleving is het goed wonen, is de openbare ruimte veilig, aantrekkelijk en uitnodigend en zijn voorzieningen beschikbaar en toegankelijk. Voor de levendigheid en saamhorigheid zijn verenigingen en vrijwilligers essentieel. Waardering en ondersteuning voor hen die zich belangeloos inzetten is nodig.

Wonen in Waalre

Goed wonen in Waalre

In Waalre is het goed wonen en dat moet zo blijven! Belangrijk is dat de inwoners kunnen genieten van gezonde lucht, een comfortabele en energiezuinige woning, geluidsarm verkeer, goede fiets-, wandel- en ruiterpaden en een modern hoogwaardig openbaar vervoer. Voor CDA Waalre staat dit alles hoog op haar wensenlijst.

Waalre moet meegroeien met de Brainportregio met behoud van haar groene karakter. CDA Waalre vindt het van belang dat ook onze kinderen en andere starters een huis in Waalre kunnen huren of kopen. Wij zetten daarom als CDA Waalre in op het bouwen van levensbestendige woningen in diverse prijsklassen voor zowel huur- als koopwoningen.  Voorbeelden uit de afgelopen raadsperiode: in Waalre-Noord, ‘t Hazzo en omgeving (in het totaal bijna 100 woningen), het Brabantiaterrein, de Pracht en omgeving, maar liefst 50 woningen bovenop Winkelcentrum de Voldijn en 30 tijdelijke woningen (tiny houses) aan de Meester Slootsweg.

Projectontwikkelaars zijn wettelijk verplicht om binnen een project een bepaald percentage sociale huurwoningen te bouwen. Na 5 jaar mogen zij deze woningen echter weer verhuren in de private sector. Het CDA Waalre wil dat in contracten met projectontwikkelaars opgenomen wordt dat sociale huurwoningen nooit een andere bestemming mogen krijgen.

Bouwen voor starters, doorstromers en senioren

CDA Waalre wil in de komende periode verder bouwen.  Een groter en gevarieerder aanbod verbetert de doorstroming op de huizenmarkt. De mogelijkheid voor het splitsen van grote woningen moet eveneens bekeken worden om zo meer passende woningruimte te creëren voor kleinere samenlevingsvormen. Een ander speerpunt voor het CDA Waalre: de koper gaat echt wonen in het door hem of haar gekochte huis! Bouwen en wonen in balans met kansen voor iedereen.

Het CDA Waalre stimuleert collectief particulier opdrachtgeverschap. Op die manier kunnen inwoners coöperatief hun huizen laten bouwen of bouwt een bouwcollectief van jongeren of senioren hun huizen zelf. Deze samenwerkingsvormen drukken de kosten voor onze starters en leiden tot plezierig samenwonen voor senioren.

Veilige, schone en plezierige wijk

Iedereen wil wonen in een veilige, schone en plezierige wijk. ‘Geef ons ons dorp terug!’  Dat vragen inwoners het gemeentebestuur al tientallen jaren. De eindeloze stroom auto's over de Eindhovenseweg veroorzaakt al jaren veel hinder in Centrum-Aalst en Ekenrooi. Nu de nieuwe N69 open is, kunnen we daar eindelijk wat aan doen! Het CDA Waalre kijkt er enorm naar uit. Er liggen mooie plannen voor het verbeteren van Den Hof. Ook de plannen voor het centrum van Waalre Dorp, de ‘gouden driehoek’, geven het dorpsgevoel weer. Het is tenslotte van groot belang voor de sociale cohesie in het dorp dat er dorpskernen zijn, waar het goed toeven is, waar horeca en winkels mensen bij elkaar brengen en zorgen voor natuurlijke interactie.

Prettige en groene woonomgeving

De positieve effecten van groen op onze gezondheid zijn bewezen. Mensen die leven in een groene woonomgeving voelen zich gezonder. CDA Waalre wil de groene openbare ruimte aantrekkelijk maken en houden om te bewegen, te genieten en te ontmoeten. De gemeente legt daarvoor ‘spelen in het groen’ vast als ruimtelijke functie.

Het is belangrijk dat de gemeente over de kwaliteit van groenonderhoud communiceert met omwonenden. Wij willen bewoners meer inbreng geven over het groen in hun buurt. Willen mensen hoogwaardig groen in hun buurt, dan vragen we in ruil daarvoor hun bijdrage bij het onderhoud van dit groen. De gemeente faciliteert de bewoners waar nodig met materialen en kennis, en organiseert hiertoe een vast aanspreekpunt.

Als CDA Waalre is ons uitgangspunt dat de samenleving als eerste verantwoordelijkheid neemt en dan pas de overheid. We leren onze kinderen dat spelen in de omgeving van water gevaarlijk kan zijn, dat speeltuinen en klimrekken risico’s met zich mee kunnen brengen en accepteren dat de overheid niet overal een oplossing voor hoeft te bedenken.

De inrichting van de openbare ruimte mag niet het sluitstuk zijn van economische activiteiten in de omgeving. De zorg voor een aantrekkelijke en toegankelijke inpassing in de omgeving is een vast onderdeel van ontwikkelopgaven.

Veiligheid

Mensen moeten zich thuis, beschermd en geborgen voelen. Dit geldt te meer voor gezinnen met kinderen en senioren. Een veilige gemeente vraagt om stevige maatregelen. Geen woorden, maar daden. Het CDA Waalre wil in het bijzonder haar aandacht richten op het tegengaan van criminaliteit die een grote impact heeft op het slachtoffer, diens directe omgeving en het veiligheidsgevoel in de samenleving, zoals ondermijning en woninginbraken.

Ondermijning is criminaliteit die de bovenwereld met de onderwereld vermengt en dat tast onze rechtsstaat aan. Drugsdumpingen in een bos, mensen die onder bedreiging of chantage een zolder moeten afstaan voor een illegale hennepplantage, winkels waar je nooit een klant ziet of een drugslab midden in een woonwijk. Zomaar voorbeelden van ondermijning, die in onze gemeente kunnen voorkomen. Dat moet stoppen.

Wij willen, dat de gemeente samen met politie, belastingdienst en andere organisaties optrekt om ondermijning tegen te gaan. Aan de burgemeester is hier een cruciale rol toebedeeld.  Het CDA Waalre vindt, dat hij voldoende ambtenaren moet hebben om hem hierbij te ondersteunen.

Daarnaast zullen ook thema’s als verkeersoverlast, veilige schoolomgeving en openbare ruimte onze aandacht krijgen.

Hoewel het CDA Waalre de rol van de wijkagent in onze wijken waardeert, is de wijkagent voor veel bewoners niet zichtbaar of bekend. Daarom willen wij, dat de wijkagenten weer voorgesteld worden, bijvoorbeeld in de Schakel, zodat ze als ogen en oren van de buurt ook daadwerkelijk aanwezig, bekend en benaderbaar zijn in de buurt.

Kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk

Kunst en cultuur zorgt net als sport voor verbinding. CDA Waalre vindt het belangrijk dat iedere inwoner zich kan ontwikkelen via muziek, toneel of andere culturele vorming en toegang heeft tot plekken waar kunst en cultuur tot leven komen. Daarom is het belangrijk dat er laagdrempelige voorzieningen voor de beoefening van (amateur)kunst zijn en dat deze voorzieningen financieel worden ondersteund door de gemeente.

100 jaar Waalre

In 2023 bestaat de gemeente Waalre 100 jaar. CDA Waalre vindt, dat dit eeuwfeest gevierd moet worden. Daartoe willen we samen met de verenigingen een programma maken zodat we gedurende het hele jaar bij verschillende gelegenheden hierbij stil kunnen staan. Wij zijn dan al 100 jaar samen Waalre. Door gezamenlijk deze mijlpaal te vieren zorgen wij voor verbinding en draagt dit eeuwfeest bij aan de Kracht van Waalre.