07 juli 2021

Kaderbrief 2021: samen de schouders eronder

Met de kadernota geven we het college kaders mee voor het opstellen van de begroting. Wij danken het college en de ambtenaren dat ze ons op een duidelijke manier hebben meegenomen in de keuzes die wij als raad moeten maken.

En er valt wat te kiezen. We hebben meerdere brieven en aanpassingen gekregen om ons van informatie te voorzien. Nogmaals: dank hiervoor.

Het CDA vindt dat de begroting sluitend moet zijn. Zowel de begroting van 2022 als de jaren daarop. Er komt een aantal grote onzekerheden op ons af. Als eerste de herijking van het gemeentefonds. Voor de kijkers thuis, misschien hebt u hier al eens iets over gelezen, het rijk wil de verdeling van het geld dat naar de gemeenten gaat anders gaan doen. Dit is voor Waalre niet gunstig want zoals het er nu naar uit ziet krijgen we ongeveer 300.000 euro minder per jaar. Hierdoor is aangegeven dat de begroting in het rood gaat. Een zorgelijke situatie, want net als thuis moeten we dan van het spaargeld gaan leven en dat is geen ongelimiteerde hoeveelheid.

In Waalre woon je goed. Zijn mooie voorzieningen en is heel veel om tevreden over te zijn. Er wordt volop gebouwd en veel plekken worden beter en mooier gemaakt. Ook voor de komende jaren zijn er veel plannen om aan een mooier, leefbaarder en veilig Waalre te werken.

Maar dit kost geld. En dat lijkt nu een probleem. Er is gelukkig voor 2022 extra geld van het rijk voor de kosten van de jeugdzorg. En als je alleen maar denkt aan het komende verkiezingsjaar kun je nu denken: we doen niks en het college mag een begroting maken. Het CDA vindt dat je ook rekening moet houden dat het financieel minder goed kan gaan. Wij geven daarom graag kaders mee voor het opstellen van de begroting en de meerjarenraming.

Als eerste: extra middelen die beschikbaar komen, worden gebruikt om de begroting groen te maken. Het verschil tussen de inkomsten en de uitgaven mag ongeveer nul zijn.

Als er geld tekort is, mag dit aangevuld worden door een beperkte extra verhoging van de OZB-belasting. Qua hoogte vinden wij dat de extra verhoging niet meer mag zijn dan vijfeneenhalf procent. Dat is voor een gemiddelde woningeigenaar te overzien.

Hebben we dan nog steeds een tekort, dan ontkomen we er niet aan om te kijken waar we op kunnen bezuinigen. Daarbij hebben wij een voorkeur voor zaken die de inwoners niet rechtstreeks raken.

En mochten we geld over hebben, dan vindt het CDA dat dit geparkeerd moet worden in de algemene reserves, zodat er misschien na de verkiezingen voor een nieuw college keuze is om nieuwe projecten op te pakken.

Laten we samen de schouders eronder zetten om dingen voor elkaar krijgen. En vooral ook om samen te genieten van al het goede wat Waalre te bieden heeft.