Zelfstandige gemeente Waalre

Stabiel bestuur

Om de rol als constructieve, zelfstandige partner in de Brainportregio te kunnen vervullen is het nodig om een stabiel gemeentebestuur te hebben. Daarom wil het CDA Waalre drie competente wethouders die oog hebben voor het algemeen belang van Waalre en die de wensen van de inwoners en ondernemers laten meewegen in hun besluitvorming. De menselijke maat als norm! Een goede werkrelatie binnen het college van B&W en in de gemeenteraad, met respect voor ieders rol in de politiek van Waalre, is hierbij van groot belang. CDA Waalre wil in de gemeenteraad aan dit stabiel bestuur bijdragen door constructief samen te werken met andere partijen en door het loslaten van oude culturen en patronen.

Gezonde gemeentefinanciën

De financiële huishouding van Waalre is op orde. We willen dat de gemeente in de komende periode als een goede rentmeester met haar geld omgaat en gezond investeert. Dit is belangrijk voor de zelfstandigheid van Waalre. CDA Waalre vindt dat de gemeente zorgvuldig moet omgaan met de financiële middelen die voorhanden zijn. Onze uitgangspunten voor het financieel beleid zijn: spaarzaamheid, transparantie en toekomstgerichtheid. Ook op de lange termijn moet Waalre financieel gezond en zelfstandig blijven.

CDA Waalre wil dat de gemeente de Rijksinkomsten alleen inzet voor taken die we van de Rijksoverheid krijgen. Wij willen niet dat we onze zorgplicht-taken voor onze inwoners verwaarlozen door investeringen in landelijke doelstellingen zonder voldoende financiën vanuit het Rijk.

CDA Waalre wil niet dat de ozb (onroerendezaakbelasting) wordt verhoogd om nieuw beleid uit te voeren. De ozb mag verhoogd worden met het inflatiepercentage. Extra verhoging van de ozb zetten we  alleen als laatste mogelijkheid in om voorzieningen voor onze inwoners te kunnen blijven realiseren.

Samenleving aan zet

De kracht van zelfstandigheid is weten wanneer je anderen nodig hebt om dingen voor elkaar te krijgen en deze expertise dan ook in te schakelen. Participatie moet echte participatie zijn, inwoners moeten mee kunnen denken over oplossingen in hun directe omgeving of inbreng kunnen leveren aan beleidsnota’s. De gemeente is er immers voor haar inwoners. CDA Waalre pleit voor intensieve samenwerking met haar inwoners (burgerparticipatie) en haar maatschappelijke partners, waarbij zij meer ruimte krijgen voor invulling van hun voorkeuren. Het algemeen belang van en de communicatie met de inwoners van Waalre staat centraal.

Initiatief uit de samenleving voorrang geven moet normaal worden. De gemeente hoeft niet alles zelf te doen. Bij zoveel mogelijk projecten moet de gemeentelijke organisatie zich afvragen of zij zelf aan de slag gaan of dat ideeën van de inwoners uitgevoerd kunnen worden

Partner in samenwerking

Waalre is en moet een zelfstandige gemeente blijven. Om zelfstandig te blijven is het noodzakelijk om intensief en langdurig samen te werken met onze partners in de Brainportregio. Waalre trekt op een aantal terreinen gezamenlijk op om haar doelen te bereiken. Juist door dit samen te doen kunnen deze doelen op een betere manier behaald worden.  Er zijn tal van gemeente-overstijgende onderwerpen die invloed hebben op de leef- en werkomgeving van onze inwoners. Door samenwerking worden ook de extra financiële middelen vanuit de overheid en de EU voor de hele regio en dus ook voor Waalre benut.

Het CDA Waalre ondersteunt de regionale samenwerking van harte en wil daarin een constructieve rol spelen. In de komende raadsperiode wil het CDA Waalre een positieve houding ten opzichte van samenwerken houden. Nieuwe samenwerkingen gaan we alleen aan als dat een kwetsbaarheid binnen de gemeente oplost, tot vermindering van kosten leidt of ten behoeve van een taak is die we als kleine gemeente moeilijk zelf kunnen uitvoeren (bijvoorbeeld de energietransitie).