07 maart 2021

CDA Beemster & CDA Purmerend – op naar één partij

Gezien de komende fusie van de gemeente Beemster met gemeente Purmerend, is het fusiebestuur van het CDA Beemster - Purmerend al volop bezig met de voorbereidingen van de fusie van de beide CDA- afdelingen. Belangrijk zijn daarbij natuurlijk de stappen die moeten worden gezet om in november 2021 een succesvol verkiezingsresultaat te halen bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Daartoe is een programmacommissie ingesteld onder leiding van Ferry Pankras. Deze is voortvarend van start gegaan met het ophalen van informatie ten behoeve van het verkiezingsprogramma. Helaas is het in deze corona-tijden niet mogelijk om uitgebreide bijeenkomsten te houden. We zitten echter niet bij de pakken neer! Veel contact vindt digitaal plaats, of we bezoeken met een delegatie van slechts één persoon.

Met een aantal thema’s gaan wij bij diverse ondernemers langs en verder halen wij inspiratie op bij maatschappelijke instellingen, sportclubs, belangenverenigingen en culturele verenigingen. Wij oriënteren ons zo breed mogelijk en werken dit uit tot een gedragen visie op de thema’s die in het verkiezingsprogramma van CDA Beemster – Purmerend terecht komen.

Het schrijven van dit programma is al begonnen. Met veel energie zijn we aan de slag gegaan en we zijn er van overtuigd dat er straks een mooi CDA-programma ligt voor de nieuwe fusiegemeente! Een programma dat weliswaar de verbinding zoekt tussen Beemster en Purmerend, maar daarbij het unieke karakter van beide gemeenten respecteert. De inbreng van onze beide CDA-wethouders en van beide zittende CDA-fracties hierbij heel belangrijk! Ook aangesloten zijn Ruben Zeeman uit de Beemster, en Tineke Abercrombie en Johri van Gastelen uit Purmerend.

Net zo belangrijk als de inhoud zijn de personen! Het fusiebestuur heeft een vertrouwenscommissie ingesteld, die gesprekken voert met de zittende raadsleden, maar nadrukkelijk óók op zoek is naar nieuw talent. Deze commissie onder mijn onafhankelijk voorzitterschap bestaat uit Koos Buis en Leander Fabriek uit de Beemster en Gerard Hoving en Ton Moes uit Purmerend.

Uiteraard kunnen we in dit stadium nog niets over kandidaten melden, maar wel kan ik zeggen dat we écht aangenaam verrast zijn over het aanbod en de kwaliteit van kandidaten! We hebben nog écht wat te kiezen, waarbij we rekening zullen houden met een goede mix van oud en nieuw, jong en oud, man en vrouw, Purmerend en Beemster!

Voor de zomer van dit jaar willen we alle voorbereidende werkzaamheden hebben afgerond, zodat we ons direct na de zomervakantie volop in de campagne kunnen storten. Dat betekent dat we in een Algemene Ledenvergadering in juni zowel het verkiezingsprogramma als de kandidatenlijst willen vaststellen. Alle werkzaamheden zijn er op gericht om die planning te halen. Omdat uiteraard de CDA-leden over beiden hun mening kunnen vormen betekent dit dat we ongeveer eind april helemaal klaar moeten zijn met al het voorwerk.

Kortom, naar buiten toe lijkt er een redelijke stilte, maar achter de schermen wordt er keihard en met veel positieve energie gewerkt. We zijn optimistisch!!

Hans Huibers

fusievoorzitter