23 augustus 2021

Verkiezingsprogramma 2022 - 2026

Zij aan zij is de titel van ons verkiezingsprogramma en de basis van hoe wij naar de samenleving kijken. Vanaf 1 januari 2022 staan we zij aan zij als inwoners van een nieuwe gemeente. Door de samenvoeging van Purmerend en Beemster ontstaat er een gemeente met veel kwaliteit en kansen. Een gemeente waarin stad en platteland elkaar versterken. De rust en nuchterheid van de Beemster als evenwicht voor de drukke stad met al zijn bedrijven, winkels en horeca. Het rijke werelderfgoed als groene culturele aanvulling op de monumentale historische panden in de binnenstad. Een gemeente met kansen voor een duurzame voedselindustrie, boerenbedrijven met oog voor het milieu, nieuwe vormen van onderwijs en een toonaangevende IT-sector. Het nieuwe Purmerend is een gemeente waar we trots op kunnen zijn.

Het afgelopen anderhalve jaar heeft corona veel van de samenleving gevraagd. De maatregelen troffen gezinnen met kinderen die thuisonderwijs kregen en ouders die thuiswerken en het begeleiden van de kinderen moesten combineren. Voor veel ondernemers, culturele instellingen en de sport betekende het dat ze hun deuren gedeeltelijk of helemaal moesten sluiten. Van de mensen werkzaam in de zorg is het uiterste gevraagd. In ons sociale leven hebben we gemerkt hoe we elkaar kunnen missen als dichtbij elkaar zijn niet kan vanwege de beperkende maatregelen. Iedereen heeft behoefte aan gewoon contact, ondersteuning, hulp en gezelschap. Alleen in gezamenlijkheid vinden wij betekenis, alleen met elkaar vinden wij zin in het leven. Dat betekent in de praktijk van alledag: samenwerken, zorgzaamheid, verantwoordelijkheid voor elkaar. De komende jaren zullen we gezamenlijk aan het herstel moeten werken. Zij aan zij.

Het bijbouwen van een aanzienlijk aantal betaalbare woningen moet starters en gezinnen weer de mogelijkheid geven een plek te vinden binnen onze nieuwe gemeente. Maar er is meer nodig. Een fijne plaats om te wonen vraagt om een omgeving waar geleefd kan worden. Leefbaarheid die ontstaat door woningen te combineren met een groene buitenruimte, met plekken die uitnodigen om elkaar te ontmoeten. Bij leefbaarheid horen ook theaters, evenementen en een poppodium. Een gezond verenigingsleven, net als een bruisend stadshart met gezellige horeca. De afgelopen jaren heeft het CDA hier volop in geïnvesteerd.  Dat willen we blijven doen, omdat we ervan overtuigd zijn dat we daarmee het fundament van onze samenleving verstevigen.  Daarmee zetten we in op een samenleving waarin we naar elkaar omzien en waarin iedereen meetelt. Niet óf jij óf ik, maar wij. Zij aan zij.

In dit programma lichten we onze ideeën toe aan de hand van aan aantal aansprekende thema’s. Dit programma is geen handboek met oplossingen voor alle problemen. Het is wel een document met onze ambities voor de komende periode. Ik nodig u uit om samen met ons te bouwen aan de nieuwe gemeente Purmerend.

Eveline Tijmstra
Lijsttrekker