23 november 2023

Bestuur CDA Beverwijk/WaZ: Parkeerbeleid niet doen!

Bestuur CDA Beverwijk/WaZ maakt zich ernstige zorgen over het besluitvormingsproces Nota Parkeren Parkeren en afkoopregeling parkeren 2024 en Verordening Parkeerbelasting.

Het bestuur van het CDA is niet tegen systemen van regulerend parkeren en dus betaald parkeren. Echter het moment om juist nu het huidig parkeerbeleid aan te passen is onverstandig.
Om te beginnen gaat de gemeente bij het berekenen van de opbrengst er van uit dat het weglekken van consumenten slechts beperkt aanwezig is. Eerdere ervaringen met de invoering van het betaald parkeren, waarbij vele Beverwijkers de weg naar het centrum van onder meer Heemskerk, hebben gevonden, staat het CDA nog goed voor ogen. Het voorgestelde parkeerbeleid kan naar de mening van het CDA bestuur pas ingevoerd worden als het (winkel)centrum substantieel meer kwaliteit biedt dan het centrum van Heemskerk. Gezien de diverse bouwactiviteiten op en rond de Breestraat is dit nog niet aan de orde.

Een majeure ontwikkeling moet breed gedragen worden in de politiek, maar ook in de samenleving. Als een dergelijk draagvlak ontbreekt is het beleid gedoemd te mislukken. Een veranderde politieke samenstelling zal een dergelijk beleid snel terugdraaien. Dit met alle extra kosten en onduidelijkheden.

Het CDA pleit er dan ook voor om de gemeenteraad op te roepen het beleid minstens nog één jaar uit te stellen en met de samenleving (inclusief de ondernemers) te werken naar een meer gedragen parkeerbeleid dat kan rekenen op een breed draagvlak binnen die samenleving.