28 januari 2017

Stedenbouwkundig plan Park Vogelenzang vastgesteld

Tijdens de raadsvergadering op donderdag 26 januari 2017 heeft de gemeenteraad van Bloemendaal het stedenbouwkundig plan Park Vogelenzang vastgesteld. Het gebied, waarover dit plan gaat, ligt in het zuiden van Bennebroek en is eigendom van GGZ InGeest. Met de vaststelling van dit plan is opnieuw een belangrijke stap richting woningbouw op dit terrein gezet.

In zijn bijdrage aan de vergadering sprak fractievoorzitter André Burger positieve woorden over het participatieproces. Hieraan hebben veel belangengroepen deelgenomen en bijgedragen, waardoor het draagvlak voor dit plan inmiddels groot is.

1/3 Deel sociale woningbouw volgens college mogelijk

Voor de CDA-fractie is het realiseren van 1/3 deel sociale woningbouw in dit plan van zeer groot belang, temeer omdat dit naar verwachting een van de weinige grote nieuwbouwprojecten – zo niet het enige – de komende jaren is. Wethouder Nico Heijink (VVD) gaf in reactie op een vraag van GroenLinks aan dat ook het college graag ziet en ervan uit gaat dat dit in dit plan gerealiseerd gaat worden.

Wat het CDA betreft moet het bij sociale woningbouw niet alleen om appartementen voor senioren en één- en tweepersoonshuishoudens gaan, maar ook om grondgebonden woningen. Daarom diende het CDA samen met GroenLinks, D66 en PVDA een amendement in waarin ook de bouw van grondgebonden woningen werd voorgesteld. Dit amendement werd door een grote meerderheid van de raad aangenomen.

Er werden ook nog amendementen aangenomen waarin werd gevraagd om een onderzoek naar de aanleg van een fietsbrug, een maximum aantal woningen van 300 en het opstarten van projecten op het gebied van duurzaamheid.

Het vastgestelde stedenbouwkundig plan zal als basis gaan dienen voor het nog op te stellen bestemmingsplan.

Foto: Studio Hartzema