10 november 2021

CDA gaat akkoord met de begroting 2022

Op donderdag 4 november 2021 werd er tijdens de raadsvergadering gesproken over de begroting 2021. De basis voor deze begroting vormde de Kadernota 2022.

Bij deze begroting werden 33 nieuwe voorstellen gepresenteerd. De CDA-fractie liet zich hier bij monde van fractievoorzitter André Burger positief over uit.

De CDA-fractie belichtte tijdens de Algemene Beschouwingen een aantal thema’s: de financiële positie, samenwerking in de regio, de Omgevingsvisie, vuurwerkverbod,  Plannen provincie Noord-Holland, sociaal domein en de zelfstandigheid van de gemeente Bloemendaal.

De plannen van de provincie Noord-Holland om in een brede strook langs de binnenduinrand natuurontwikkeling plaats te laten vinden is slecht gevallen bij de agrarische bedrijven in dit gebied. Fractievoorzitter André Burger noemde de communicatie over de plannen allerbelabberdst.

Het CDA diende met de VVD de motie “Natuurnetwerk Nederland plangebied 19 Zuid-Kennemerland” in. In deze motie wordt de provincie Noord-Holland opgeroepen het instrument van onteigening niet te gaan gebruiken. Daarnaast wordt er verzocht om de begrenzing(en) van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) (opnieuw) te bekijken en ter compensatie alternatieve gebieden hieraan toe te voegen (bijvoorbeeld Park 21 in de Haarlemmermeer) om zo de diversiteit van landschappen in de binnenduinrand te behouden.

De motie werd unaniem aanvaard.

Na een debat van bijna 6 uur ging de raad vrijwel unaniem akkoord met de begroting voor het komende jaar.