24 april 2019

Gemeenteraad stelt Beleidsplan Sociaal Domein vast

In de raadsvergadering van 18 april is het beleidsplan Sociaal Domein vastgesteld.

Het beleidsveld Sociaal Domein kent drie grote beleidsvelden: Jeugdzorg, WMO en Participatiewet.
In het beleidsplan Sociaal Domein geeft de gemeente Bloemendaal aan waar de komende vier jaar de accenten op dit terrein zullen liggen. De basis van het plan is de integrale visie dat Bloemendaal met inwoners en maatschappelijke partners bouwt aan een samenleving waarin iedereen er toe doet en ieder meedoet naar vermogen. Waar een aantrekkelijke sociale leefomgeving bestaat waar voor allen plaats is en oog bestaat voor de ander. Een doelstelling die het CDA hoog in het vaandel heeft en waaraan wethouder en fractie nauw met elkaar samenwerken en initiatieven nemen voor nieuw beleid.

In de laatste maanden geeft met name de financiering van de jeugdzorg grote zorg in Bloemendaal. En daarbij niet alleen in Bloemendaal, vrijwel alle Nederlandse gemeenten zien een grote toename van uitgaven van de jeugdzorg. In de komende maanden vindt onderzoek plaats waarom de uitgaven zo explosief zijn gestegen. Het aantal jongeren in Bloemendaal dat jeugdhulp ontvangt is bijna verdubbeld in 2018. Daarnaast blijkt ook de afrekening van de afgelopen jaren van de jeugdhulpverlening voor een groot deel in het afgelopen jaar  te hebben plaatsgevonden.

Een belangrijke vraag is wat deze overschrijding zegt over de hoogte van de uitgaven van 2019.
Daarbij wordt onderzocht of de grote toename van de jeugdzorg in Bloemendaal struktureel van aard is en wellicht ook in 2019 wederom tot een mogelijke overschrijding zal leiden. Vanuit de Vereniging van Nederlandse Gemeenten wordt de minister gevraagd extra financiële middelen ter beschikking te stellen. We zullen moeten afwachten of dit initiatief dan ook tot extra inkomsten zal leiden. Voorlopig gaan we er van uit dat we zelf duidelijkheid moeten zien te krijgen waarom de uitgaven van de jeugdhulpverlening in Bloemendaal zo explosief zijn gestegen.

Het beleidsplan is in overgrote meerderheid in de raadsvergadering vastgesteld. De komende jaren staan veel uitdagingen binnen het Sociaal Domein op het programma. Het CDA zet zich vol in om  Bloemendaal een gemeente te laten zijn waar voor iedereen een aantrekkelijke sociale leefomgeving bestaat en waar een ieder zich verantwoordelijk voelt voor een sociaal Bloemendaal. Ook in de jeugdzorg. Het CDA houdt u op de hoogte.

Ton Bruggeman,

raadslid commissie Samenleving.