05 februari 2019

Raad gaat akkoord met gewijzigde bestuursopdracht Plan 1828

In de raadsvergadering van 31 januari 2019 heeft de gemeenteraad gesproken over de bestuursopdracht aan het College van B en W inzake “perceel Westelijke Randweg 1 (ook wel “plan 1828” genoemd). Deze locatie ligt nabij de zoutloods van de provincie Noord-Holland langs de Westelijke Randweg en komt mogelijk in aanmerking voor woningbouw.

De bestuursopdracht is door de gemeenteraad middels een amendement gewijzigd vastgesteld. Het CDA is in de persoon van raadslid Bob van der Veldt één van de indieners van dit amendement. Met dit amendement heeft het CDA het volgende bereikt:

·         Dat een eventueel woningbouwprogramma op het perceel uit ten minste 33% sociale appartementen/ woningen bestaat en de rest van het programma bestaat uit een mix naar keuze van sociale- en middel dure appartementen /woningen;

·         Dat ondanks dat het participatietraject met omwonende, toekomstige bewoners, volkstuinders en projectontwikkelaar wordt gestart door de projectontwikkelaar, het participatietraject toch onder nauw toezicht van de gemeente staat en voortdurend bewaakt wordt door onze gemeente;

·         Dat in de bestuursopdracht specifieke aandacht is voor de bouwhoogte van eventueel te bouwen gebouwen (de bouwhoogte moet passen in de omgeving, derhalve mag de bouwhoogte zeker geen 17 meter bedragen);

·         Tot slot heeft het CDA nog verzekerd dat de gemeenteraad uiteindelijk na afronding van het participatietraject zijn rol waar kan maken om zowel de belangen van de omwonenden, volkstuinders, bewoners en het ruimtelijke ordeningsbelang af te wegen. Immers, tussen de gemeente en de projectontwikkelaar dient een overeenkomst te worden afgesloten. In deze overeenkomst dient te worden bepaald dat de projectontwikkelaar afstand doet van zijn recht om schade en/ of kosten te verhalen op de gemeente Bloemendaal als de gemeenteraad na afronding van het voornoemde participatietraject alsnog besluit geen, dan wel slechts beperkte en /of gewijzigde bebouwing op het perceel mogelijk te maken.

Kortom, een bestuursopdracht die zowel recht doet aan de behoefte aan appartementen/ woningen in de sociale sector en het middensegment en aan de belangen van de omwonenden van het perceel, de volkstuinders en het belang van een goede ruimtelijke ordening.

Bob van der Veldt

CDA raadslid gemeente Bloemendaal

Het amendement kunt u lezen via de volgende LINK

Bron foto: www.wibaut.nl