10 februari 2019

Ruimte maken door te bewegen!

In de raadsvergadering van donderdag 31 januari jl. is door een grote meerderheid van de raad de nieuwe Woonvisie 2018-2022 vastgesteld.

Het CDA ziet in de nieuwe woonvisie van Bloemendaal goede kansen om de vastgelopen woonruimteverdeling voor sociale woningen weer ruimte te geven.

Wat het CDA betreft had de woonvisie de titel mee kunnen krijgen: “Ruimte maken door te bewegen.” De aandacht in de komende jaren gaat naar een goede verdeling van nieuw te bouwen  woningen naar het principe van 1/3 sociale huurwoningen, 1/3 woningen in het middensegment en 1/3 woningen nader te bepalen.

De woonvisie wil op nieuwe bouwlocaties 40 % van de nieuwbouw realiseren in het middensegment, zowel in huur als koop. Op deze manier kunnen bewoners van sociale huurwoningen die boven de inkomensgrens voor sociale huur zijn gekomen, doorstromen naar betaalbare koop- en huurwoningen in Bloemendaal. Zo ontstaat er nieuwe ruimte voor inwoners van Bloemendaal die vanwege hun inkomen aangewezen zijn op sociale huur.

Het CDA vindt het belangrijk dat de woonvisie aandacht heeft voor bewoning van huizen voor specifieke doelgroepen. Vanuit de samenleving ontstaat steeds vaker de vraag om huizen te bouwen of om woningen te verbouwen voor mensen die aangewezen zijn op begeleid wonen. Dat kan bedoeld zijn voor mensen met een specifieke handicap hebben of mensen die dementerend zijn. Maar ook kan er gebouwd worden voor mensen die zich eenzaam voelen en graag met anderen samen willen wonen. Het CDA heeft de wethouder gevraagd afspraken met de woningbouwcorporaties hierover te maken.

Bloemendaal heeft vanuit de regionale woningbouwopgave een taakstelling om jaarlijks 85 nieuwe woningen op te leveren. In de komende drie jaar zijn er enkele nieuwbouwprojecten in de gemeente die deze bouw van 85 nieuwe huizen mogelijk maken. Maar Bloemendaal heeft niet veel ruimte meer! Het CDA heeft het college gewezen op de onmogelijkheid van grootschalige woningbouw voor de langere termijn. Het mag toch niet zo zijn dat straks elk park, sportveld of parkeerplaats volgebouwd dient te worden om aan deze bouwopdracht te kunnen voldoen. Het CDA zal ook op regionaal gebied alle plannen kritisch blijven volgen!

Bron foto: www.puurmakelaars.nl