10 november 2023

Begroting 2024

Woordvoering Edwin Krijns (Fractievoorzitter)

Dank u wel voorziter voor het woord.

Voorzitter we kunnen gerust voorstellen dat deze begroting geen schoonheidsprijs verdiend. Ook de hele aanloop vanaf de kadernota naar de begroting toe verdiend geen schoonheidsprijs. Aan de andere kant als ik hier eens rondkijk is er hier niemand in deze raad, dus laten we niet teveel waarde hechten aan schoonheidsprijzen. Belangrijker is dat we zorgen voor verantwoorde en gezonde financiën.

Bestaanszekerheid

Geen uiterlijk vertoon maar zorgen dat we met elkaar de gemeente door deze financieel lastige periode loodsen, want het ravijn waar in het hele land over gesproken wordt. Is niet het ravijn voor de gemeente. Het ravijn dreigt voor ons meest kwetsbare inwoners. Als we nu niet durven in te grijpen in het kleine dan zal over enkele jaren de prijs worden betaald door onze meest kwetsbare inwoners die in hun bestaanszekerheid volledig afhankelijk zijn van hele belangrijke voorzieningen.

Het CDA is zich bewust dat de begroting zoals deze voor ligt niet geheel conform de wens is van deze raad. De raad heeft middels een amendement en later met een motie opgeroepen om te komen tot een sluitende meerjarenbegroting. Toch accepteren we en kunnen we ons vinden in de keuze om nu de begroting te behandelen en later in het jaar te komen met een reparatie middels een begrotingswijziging.

Het is te belangrijk om het te behandelen als een wedstrijdje ver plassen tussen college en raad. Eventueel beoogde ingrepen zijn niet voor het komende jaar, maar voor de periode erna. We hoeven niet hals overkop keuzes te maken. Het is niet erg om een paar weken extra de tijd te nemen om een en ander goed door te rekenen. Niet het kind met het badwater weggooien maar zorgvuldigheid boven alles.

Toeristenbelasting

Natuurlijk gaat het niet alleen over bezuinigen. We moeten ook kijken hoe wij onze inkomsten kunnen vergroten en daarmee onze eigen inwoners zoveel mogelijk te ontzien. Hierin heeft de raad zich gevonden in een raadsbrede motie op initiatief van Beter voor Den Helder om de rekening ook bij de toerist neer te leggen die mede profiteert van al onze gratis voorzieningen. De Helderse Valei als populair gezinsuitje en onze schone en veilige stranden. We begrijpen dat de toeristische ondernemers al reserveringen hebben en deze lang niet altijd achteraf kunnen doorberekenen daarom heeft CDA ervoor gepleit deze verhoging in te voeren vanaf 2025 en vast te zetten voor drie jaar, zodat de toeristische ondernemers ook duidelijkheid hebben in hun bedrijfsvoering en we zijn blij dat dit op bijval kon rekenen van alle andere fracties.

Tevens zijn wij mede-indiener van een motie van SamenActief om het mogelijk te maken om op eigen terrein ondergrondse wateropslag te realiseren. Deze zal straks de initiatiefnemer de heer Bazen zelf toelichten.

Ook dienen we samen met de fractie van Groenlinks een motie in voor een onderzoek naar de effectiviteit van de WMO-zorg, zojuist als door mevrouw Boesenkool al toegelicht.

We zullen geen motie steunen die verder drukken op de begroting of waarover geen verantwoorde financiele dekking voor is gegeven.

Wel steunen wij de motie van ondermeer de Stadspartij om de bezuinigingen op cultuur te beperken.

Tot zover Voorzitter. Dank u wel