22 september 2021

Tweede Kamerfractie CDA stelt Kamervragen over Lange Jaap aan minister

De Tweede Kamerfractie van het CDA gaat de minister van infrastructuur en waterstaat bevragen inzake de situatie rondom de Helderse Lange Jaap. Nadat eerder bekend werd dat de omgeving rondom de vuurtoren is afgezet vanwege dreigend instortingsgevaar, wil het CDA nu van de minister weten hoe het zo ver heeft kunnen komen. Daarnaast vraagt het CDA expliciet welke stappen er op de korte termijn genomen gaan worden om de situatie op te lossen.

Harmen Krul, fractievoorzitter van de fractie in Den Helder, zocht direct contact met de Tweede Kamerfractie van het CDA. ‘’Rijkswaterstaat, en dus het ministerie van Infrastructuur en waterstaat, is verantwoordelijk. Die kunnen alleen in het parlement verantwoordelijk worden gehouden – ik heb gelijk de telefoon gepakt en contact gezocht met de woordvoeder van het CDA, Jaco Geurts. Ik ben blij dat dit direct opgepakt is, zo zie je maar hoe sterk de link kan zijn tussen lokaal en landelijk’’.

Het CDA wilt onder andere van de ministere weten wat er met het onderzoek van TNO in 1998 is gedaan rondom de inspectie van de vloeren van de vuurtoren, men verlangd ook een uitgebreid overzicht van al het gedane onderhoud. Ook wil Geurts weten wat er met de uitkomsten van het onderzoek in 2010 door ‘International Engineering Consultant for Restoration Technology B.V.’ is gebeurd. Tot slot en bovenal wil het CDA weten wat de minister gaat doen om de ontstane problemen te verhelpen.