24 juni 2021

Betoog: Buitenlust

Soms voel je je als gemeenteraadslid een raadsheer, dat zeg ik niet om mij iets aan te matigen, het heeft meer te maken met het voorliggende raadsbesluit.

Een raadsheer is een man òf vrouw die een oordeel moet vellen, in een situatie waarbij partijen een conflict hebben. Dan tellen de bewijzen en telt ook de afweging van diverse belangen. Helaas lijkt de voorliggende situatie ook op een conflict: de gemeente wil 38 woningen bouwen in Buitenlust, de bewoners van Buitenlust willen het stellig niet.

Welke verschillende belangen zijn er hier aan de orde om tegen elkaar af te wegen?

Ten eerste: het belang van individuele bewoners van Buitenlust. Immers, de individuele gevolgen zijn niet voor iedereen in Buitenlust even ernstig.

Ten tweede is er een groepsbelang.  Dan doel ik op de belangen en de wensen van de bewoners van Buitenlust als geheel.

Ten derde is er een algemener belang. Dat is het belang van de Diemense bevolking in zijn geheel. Als gemeenteraadslid en volksvertegenwoordiger ben ik gekozen om de belangen van die partij te dienen. En onder genoemde Diemense bevolking bevinden zich ook woningzoekenden die de situatie van het woning zoeken als zeer nijpend ervaren.

Tevens is er het algemene belang van natuur, landschap, leefbaarheid en welzijn van de mens.

Wat de eerste groep betreft, denk ik aan de bewoners met huisnummers in de 50, die ondervinden de meeste gevolgen qua schaduwwerking en uitzicht. Een aantal insprekers maken daar deel van uit. De tweede groep, Buitenlust als geheel, merkt dat het drukker zal worden in de wijk en dat de bestaande ruimte door meer inwoners gedeeld moet worden: verdichting.

En bij de derde groep, de Diemense bevolking als geheel, denk ik vooral, zoals gezegd, aan de woningzoekenden in Diemen. De 38 geplande woningen zijn immers vooral voor hen bestemd. Dit gegeven telt zwaar voor het CDA Diemen. We zijn ons ervan bewust dat dit aantal woningen de woningnood niet gaat oplossen. Maar het zijn wèl 38 huishoudens die geholpen zouden kunnen worden, direct door bewoning of bijvoorbeeld door het doorschuiven naar seniorenwoningen waardoor een grotere woning vrijkomt.

En de bewijzen tellen. Wat het laatste betreft, heeft de fractie inlichtingen ingewonnen bij de betreffende ambtenaar waar het gaat om grondonderzoek.

Bij de afweging van belangen door het CDA Diemen telt verder, dat geen van de genoemde partijen onredelijk zwaar getroffen mag worden.

Vandaar dat ik het college de volgende vragen wil stellen:

<1> Van de betreffende ambtenaar hebben wij begrepen dat er een bodemkwaliteit onderzoek heeft plaats gevonden. Die is voorlopig en er komt een vervolgonderzoek wanneer het voorliggende raadsbesluit wordt aangenomen. Er is uit de eerste onderzoeken gebleken dat er nu geen aanleiding is tot bezorgdheid en er gebouwd kan gaan worden.  Zou een vervolgonderzoek tot een wezenlijk ander resultaat kunnen leiden? Wil de wethouder dit toelichten?

<2> Het is duidelijk dat een aantal woningen die het dichtste bij de te bouwen appartementen liggen, hinder zullen ondervinden van schaduwwerking , hetgeen een vermindering is van hun woongenot. Daarnaast zal de schaduwwerking een lagere opbrengst opleveren wanneer er zonnepanelen op het dak van de betreffende bewoners worden geplaatst.

Verder zullen ook deze bewoners een deel van hun privacy moeten inleveren door directe inkijk vanuit de appartementen naar hun woningen en tuin.  Dat is ook een vermindering van het woongenot. <inkijk is wel erg gangbaar, zoals bij jou en mij>

Kan de wethouder aangeven wat er door de gemeente geregeld of aangeboden kan worden om deze groep bewoners tegemoet te komen?

<3> We hebben in correspondentie met een ambtenaar een kaart ontvangen waarop staat aangegeven dat er in ieder geval 9 bomen gekapt dienen te worden bij de keuze van C1. We hebben de indruk dat dat een minimum is en kunnen ons voorstellen dat er als gevolg van de bouwwerkzaamheden er meer gekapt zouden worden, bijvoorbeeld vanwege de aanleg van een bouwterrein. Kan de wethouder aangeven welke maatregelen kunnen worden genomen om het aantal te kappen bomen zoveel mogelijk in te perken?

<4> Als laatste wil ik voorstellen om een evaluatie te geven van het tot nu toe gevoerde participatieproces, wellicht schriftelijk en op een later tijdstip. Misschien ook door een onafhankelijke partij? De gemoederen zijn behoorlijk verhit geraakt en de tegenstellingen stonden op scherp. Welke lessen kunnen er getrokken worden met het oog op het voorkomen van herhaling bij toekomstige zoeklocaties.

Tot zover.