CDA Regiotour Noord-Brabant
06 juli 2023

CDA: geen onnodige verhoging tarief parkeervergunning

Het amendement van het CDA Gooise Meren 'parkeertarieven vs. parkeervergunningen' is door de gemeenteraad aangenomen. Alle partijen stemden voor, behalve Wij Gooise Meren en PLEK; 19 voor en 12 tegen.

In het CDA-amendement staat dat de gemeente niet de tarieven van de parkeervergunningen mee moet laten groeien als dat niet nodig is. Het college stelde voor om de tarieven van parkeervergunningen en parkeertarieven gelijk te laten stijgen; ook als de kosten voor het afgeven van parkeervergunningen minder sterk stijgen. Het college van Wij Gooise Meren, VVD en GroenLinks had al 1 miljoen euro als extra inkomsten uit het parkeren opgenomen in de persectiefnota 2024; een bedrag dat alleen haalbaar zou zijn als - naast het straatparkeren (parkeermeters op straat en parkeergarages) de kosten van de parkeervergunningen excessief zouden stijgen.

Indiener Bas Veerman, fractievoorzitter CDA Gooise Meren: "Belangrijk is dat de inkomsten uit parkeervergunningen kostendekkend moeten zijn. Maar de gemeente hoeft er niet extra aan te verdienen. Want dat leidt tot extra lastenverzwaring voor onze inwoners". Om te vervolgen: "Het geld dat opgehaald wordt met de parkeervergunningen zijn er niet om tekorten in de begroting van de gemeente te dekken of om nieuwe plannen van het college te betalen".

Dit voorstel van het CDA Gooise Meren past heel goed in het verkiezingsprogramma 'Veilig Samen Leven'. Met elkaar willen we het wonen in Gooise Meren beter maken.