19 november 2021

CDA-Kamerlid Derk Boswijk op bedrijfsbezoek in Muiden

CDA-Kamerlid Derk Boswijk op bedrijfsbezoek in Muiden: “Ik heb altijd een stel laarzen in de auto liggen om mee te helpen met melken.”

Tijdens een bedrijfsbezoek aan het melkveebedrijf van Anja en Piet Meester werd er veel gesproken over het stikstofprobleem, maar ook over lokale zaken zoals de discussie die grondeigenaren hebben met Tennet. Tennet vergroot de capaciteit van het netwerk tussen Diemen en Lelystad. Maar weigert om de betreffende grondeigenaren met een mast op hun weiland een eerlijke jaarlijkse schadevergoeding te betalen.

Derk geeft aan dat het stikstofprobleem niet met een enkele oplossing kan worden geregeld. “Boeren willen een goede boterham verdienen, waardering vanuit de samenleving ontvangen en het bedrijf door kunnen geven aan hun kinderen, hiervoor wil ik me inzetten.”

Melkveehouder Cornelis van Diest, al jaren verbonden aan het CDA vind het jammer dat de vertrouwen tussen boeren en het CDA onder druk staat. Daarom heeft hij dit werk bezoek met Derk Boswijk georganiseerd. Cornelis: “Het belangrijkste is dat we samen, boeren en politiek zoeken naar een oplossing, zo’n gesprek helpt hierbij”. Derk geeft van zijn kant aan dat hij veel van een werkbezoek leert, al vond hij het jammer dat er een melkrobot stond, zodat hij niet zelf even kon melken.