18 juli 2023

CDA over Naarderbos: niet praten, maar doen!

De essentie is dat het niet opschiet met het Naarderbos. Het meest wenselijke voorstel is dat wethouder Hugo Bellaart en de ondernemer samen tot een packagedeal komen waarin ze alle lopende kwesties (golfbaan en de lopende juridische kwesties rondom de exploitatie overeenkomst) samenvoegen en tot één uitkomst smeden. Over de golfbaan zelf merken wij dat in tegenstelling tot vorig jaar eigenlijk nagenoeg alle partijen wel een golfbaan met een passend clubhuis willen. Dit is al winst vergeleken met vorig jaar. Wat er nu moet gebeuren, is dat de nota van uitgangspunten zo snel mogelijk moet worden vastgesteld. Het geduld van ondernemer raakt op en het Naarderbos verloedert steeds meer. Bewoners willen actie; zij willen golfen.

Spreektekst Naarderbos Bas Veerman, fractievoorzitter CDA Gooise Meren, in raadsvergadering 12 juli 2023
Voor ons ligt de nota van uitgangspunten of gekscherend, nota van uitstel…
Ik voel namelijk een flash back naar 1 jaar geleden toen ik hier onze motie verdedigde. Wat hebben we sinds dat moment bereikt?

Een nota van uitgangspunten die eigenlijk alleen maar beschrijft wat we allemaal al wisten. Een gebied dat steeds verder aftakelt, ontevreden omwonenden, veel andere stakeholders die vaart willen maken en daarnaast veel golfliefhebbers die nog steeds geen balletje kunnen slaan in onze gemeente. Last but not least, een ondernemer die graag wil maar ook niet verder komt. Kortom, emotie bij velen. Ik heb altijd geleerd, zolang we in de emotie zitten kunnen we het niet hebben over de inhoud. Laten we de koe nu eens echt bij de horens vatten, en de nota vaststellen. Het in de nota voorgestelde participatieproces niet opnieuw gaan voeren. Emoties achterwege laten en constructief op zoek gaan naar de inhoud en - dus - oplossing van deze langlopende kwestie.

Hoe? Laat de portefeuillehouder de gesprekken met de ondernemer concreet maken en tot afspraken komen. De ondernemer wil dit en volgens mij vele anderen met hem. Laten we denken in oplossingen in plaats van problemen. Laten we vanavond geen parallel lopende kwesties behandelen. Daarin moeten we het vertrouwen geven aan de wethouder en de ondernemer om samenhangende kwesties tot constructieve oplossingen te brengen.

Kortom, laten we de essentie in ogenschouw houden. Als ik dit plat sla, dan hebben we het over een golfterrein en een passend clubhuis. Hoe moeilijk kan het zijn? Wij, als CDA, willen niet langer praten maar wij willen uitvoering!