11 november 2023

CDA steunt brandweer met boot Muiden, coördinator en tankautospuit (basiseenheid)

In de raadsvergadering van 8 november 2023 heeft het CDA twee amendementen mede ingediend. Beide veranderingen op het collegevoorstel zijn unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

In amendement 'Voorkeur optie 2 brandweerhulpboot' stelt het CDA - samen met GroenLinks - voor om "achten wij het noodzakelijk dat er in Muiden een brandweerhulpboot wordt gestationeerd" tpe te voegen. Omdat de Politieke Avond van 1 november 2023 bleek dat de voorkeur van de politieke fracties en de aanwezige vertegenwoordiger van de brandweer uitgaat naar optie 2 van het raadsvoorstel, hebben we ook vastgelegd dat optie 2 de best mogelijke optie is.

In het amendement 'Vervallen diverse voertuigen' geeft het CDA - samen met VVD en UP - aan dat het behouden van een postcoördinator niet alleen zeer wenselijk is maar 'zeer noodzakelijk'. Dit lijken misschien alleen woorden, maar hiermee staan we achter de vrijwilligers van de brandweer. Datzelfde geldt - ook in dit gewijzigde amendement - voor het behoud van een tankautospuit. Bij de afweging die wordt gemaakt om een voertuig wel of niet te vervangen moet het behouden van vrijwilligers en hun motivatie altijd voorop staan.

Marion van Roden (CDA raadslid) is blij met de raadsbrede steun voor de brandweer: "De brandweer staat dag en nacht voor alle inwoners van Gooise Meren klaar. Daar zijn wij heel blij mee. En we zijn trots op onze brandweervrijwilligers. Dit was wel het minste dat de politiek voor hen en voor hun motivatie kon doen".