Bibliotheek
10 augustus 2021

CDA wil dat nieuwe Hocras school ruimte biedt om makkelijk van VMBO naar Havo te gaan

Het CDA wil graag dat er zoveel mogelijk gelijke kansen zijn in het onderwijs in Gooise Meren voor onze kinderen.

Doordat er een nieuwe middelbare school op het voormalige Hocras terrein komt, zijn we benieuwd of daar bijvoorbeeld het makkelijk wordt gemaakt van VMBO naar Havo te gaan.

Hier hebben wij vragen over gesteld aan de wethouder.

Inleiding:

Onlangs hebben we informatie ontvangen voor de ontwikkeling van een scholengemeenschap op het voormalige Hocras terrein gelegen aan de Franse Kampweg te Bussum. Als CDA willen wij dat iedereen gelijke kansen heeft in het onderwijs. Door het te hebben over hoog- en laagopgeleid breng je een hiërarchie aan. Onder laagopgeleiden vallen mensen met als hoogst afgeronde opleiding het basisonderwijs, het VMBO, de eerste drie leerjaren van Havo/Vwo, of Mbo 1, Middelbaar omvat de bovenbouw van Havo/ Vwo en Mbo2 t/m 4. Hoogopgeleiden zijn mensen met een Hbo- of Vwo diploma.

Vraag 1:

Wordt er nagedacht over de samenstelling van het te geven onderwijs op de genoemde locatie?

Vraag 2

Bestaat de kans of een mogelijkheid om verschillende niveaus van onderwijs te weten: laag, midden of hoog onderwijs aan te bieden op deze locatie.

Vraag 3

Is de wethouder ook overtuigt dat het onderwijs iets kan doen als het gaat om het vergroten van kansengelijkheid. En dat je daarmee heel vroeg moet beginnen.

Vraag 4

Is de wethouder eens dat bij deze nieuwe scholen ontwikkeling de mogelijkheid moet worden aangegrepen om praktisch onderwijs ook op deze locatie gerealiseerd kan worden om meer met elkaar in contact kunnen blijven ondanks het verschil van laag, midden of hoogopgeleiden mensen.