Kind op de fiets
15 december 2021

Gebrek aan kinderopvang Muiden o.a. bij de Jozefschool

Naast de problemen met de gymzaal voor de Jozefschool, is er ook een probleem rondom kinderopvang bij deze school. SKBNM zal vertrekken richting de Muiderkring maar de ongeveer 60 kinderen kunnen slechts tot en met de start van het schooljaar 2022/2023 van de BSO gebruik kunnen blijven maken. Het CDA zet zich in voor goed onderwijs voor alle kinderen en heeft vragen gesteld aan de wethouder of er niet ergens nog ruimte is voor kinderopvang.

Fractievoorzitter Arie Mastenbroek: "Door het gebrek aan kinderopvang horen wij dat ouders zelfs hun baan moeten opzeggen. Dit is voor het CDA onaanvaardbaar. Wij gaan met de wethouder in gesprek om te zoeken naar oplossingen, wij denken bijvoorbeeld aan de PC Hooftschool"

Voor meer informatie; neem contact op met fractievoorzitter Arie Mastenbroek via [email protected]

Hieronder de vragen..

Inleiding

In de Jozefschool te Muiden wordt op dit moment de Buitenschoolse opvang (BSO) door SKBNM verzorgd.

Per januari zal de SKBNM in het nieuwe Kindcentrum de Muiderkring (KC) in de wijk De Krijgsman kinderopvang aanbieden. De kinderen die nu in de BSO van de Jozefschool verblijven zullen per januari overgaan naar het nieuwe KC. Hiermee komt de BSO in de Jozefschool te vervallen.

SKBNM heeft aangegeven dat de kinderen van de Jozefschool t/m de start van het schooljaar 2022/2023 van de BSO gebruik kunnen blijven maken. Daarna zullen de kinderen van de Jozefschool niet meer terecht kunnen voor de BSO.

In de Jozefschool is continuering van de BSO niet meer mogelijk omdat de ruimte nodig is voor het realiseren van een bewegingsruimte voor de kinderen van de onderbouw omdat met de sloop van de gymhal bij het oude gemeentehuis er geen adequate alternatieve gymvoorziening voorhanden is.

Per januari gaan ook de kinderen van de PC Hooftschool in Muiden over naar het KC de Muiderkring in de Krijgsman. Hiermee komt de PC Hooftschool leeg te staan.

Er zijn op dit moment grote wachtlijsten voor de kinderopvang (KDV en BSO) in Muiden.

De Stadsraad Muiden heeft een uitvraag gedaan aan diverse belanghebbenden voor evt. (mede)gebruik van ruimten in de PC Hooftschool en is reeds hierover in gesprek met belangstellenden.

Vraag 1:

Is de portefeuillehouder op de hoogte van het opheffen van de BSO in de Jozefschool?

Vraag 2:

Kan de portefeuillehouder aangeven wat de reden is dat SKBNM heeft besloten dat de kinderen van de Jozefschool die van de BSO gebruik maken ingaande het nieuwe schooljaar niet meer van de BSO in de Muiderkring gebruik kunnen maken?

Vraag 3:

Is het mogelijk, mede gelet op de grote wachtlijsten, dat de leegstaande PC Hooftschool tijdelijk kan worden gebruikt als kinderopvanglocatie totdat is voorzien in andere kinderopvanglocaties (Hoogerlust en de Krijgsman)?

Vraag 4:

Is de portefeuillehouder op de hoogte van de uitvraag die de Stadsraad Muiden heeft gedaan en welke status heeft deze uitvraag en gesprekken en Is de gemeente betrokken bij deze uitvraag?

Vraag 5:

Welke prioriteit geeft de portefeuillehouder aan welke invulling het best gegeven kan worden aan het gebruik van de per januari leegstaande PC Hooftschool? (bv. cultureel maatschappelijke activiteiten of kinderopvang)