19 oktober 2018

Wethouder Munneke Smeets (Hart voor BNM) neemt ontslag na vertrouwensbreuk

Aan het einde van het debat kon het CDA niet anders dan een motie van wantrouwen indienen tegen wethouder Munneke Smeets. Haar handelswijze nam een grote meerderheid van de raad haar zeer kwalijk en veel raadsleden bleven twijfelen aan haar integriteit.

Er was onvoldoende vertrouwen dat de wethouder geleerd heeft van haar fouten en in de toekomst dezelfde fouten niet nog een keer zou maken. Heel jammer dat een gedreven politicus het toneel verlaat.

Uit BussumsNieuws:

GOOISE MEREN - Marieke Munneke Smeets (Hart voor BNM) stapt gedwongen op als wethouder van Gooise Meren. De gemeenteraad zegde donderdagavond laat het vertrouwen in haar op na een fel debat over haar keuzes over de spoorwegovergang aan de Comeniuslaan.

Munneke Smeets kwam de afgelopen weken onder vuur te liggen nadat ze, achter de rug van de raad om, tornde aan een genomen raadsbesluit over de spoorwegovergang aan de Comeniuslaan. De wethouder toverde een second opinion uit de hoge hoed, waarmee ze de raad vervolgens probeerde te overtuigen dat het veiliger was om alsnog de spoorwegovergang af te sluiten voor autoverkeer. Iets waar ze zich in het verleden als fractievoorzitter van Hart voor BNM al hard voor maakte, maar toen geen politieke draagvlak voor kreeg.

Na alle ophef werd de second opinion afgelopen week toch weer van tafel gehaald en werd alles bij het oude gelaten.

Gemeenteraad neemt wethouder handelswijze zeer kwalijk
De gemeenteraad nam de wethouder haar handelswijze donderdagavond zeer kwalijk en twijfelde aan haar integriteit. De wethouder betuigde uitgebreid spijt, maar kon de gemeenteraad niet overtuigen dat haar handelswijze de juiste was en kon slechts mondjesmaat naar genoegen antwoord geven op het vragenvuur dat de raad haar aan de schenen legde. De gemeenteraad had daarnaast onvoldoende vertrouwen dat de wethouder geleerd heeft van haar fouten en in de toekomst dezelfde fouten niet nog een keer zou maken.

Er werd tot diep in de nacht gedebatteerd over de kwestie. Na alle beraadslagingen kwam het CDA met een motie van wantrouwen die door een grote meerderheid van de gemeenteraad werd aangenomen. De wethouder maakte daarop haar vertrek bekend.

Hoe nu verder met de coalitie?
Met het vertrek van Munneke Smeets heeft Hart voor BNM geen wethouder meer in de coalitie met VVD, D66 en GroenLinks. Hoe het nu verder moet met die coalitie is onduidelijk. Het lijkt niet voor de hand liggen dat Munneke Smeets wordt opgevolgd door iemand van haar eigen partij. Hart voor BNM bleef Munneke Smeets onvoorwaardelijk steunen.