24 februari 2018

Tegen gekozen burgemeester

Gido Oude Kotte meldt in het Heerhugowaards Nieuwsblad dat het CDA Heerhugowaard tegen een gekozen burgemeester is.

,,Voor welk probleem is dit de oplossing? De beste burgemeesters van het land, denk aan Van der Laan. Denk aan Aboutaleb en onze voormalige burgemeester Ter Heegde. Die worden alom geprezen als uitstekende burgervaders."

,, Er is dus geen noodzaak om het ambt van burgemeester verkiesbaar te maken. Sterker nog, als we dat wel doen is dat een grote beschadiging voor de werking van de lokale democratie. Burgemeesters zijn hoeders van het algemeen belang, bewakers van verbondenheid, voorvechters van integriteit, zijn onafhankelijk en staan daarmee boven de partijen"

,, Uit onderzoek blijkt dat 73 procent van de Nederlanders een groot vertrouwen in burgemeesters heeft. Tegenover slechts 31 procent vertrouwen die politici genieten. Stel je het ambt van burgemeester verkiesbaar, dan zal het vertrouwen in deze functie volgens het CDA Heerhugowaard flink afnemen."