06 november 2023

CDA Koggenland is voor steun Padelbanen

Goede sportvoorzieningen zijn van grote meerwaarde voor de inwoners. CDA Koggenland is van mening dat de aanleg van padelbanen hier naadloos bij aansluit. We dienen daarom een motie in, samen met D66, waarin we het college verzoeken om positief tegenover aanvragen van padelbanen te staan en te onderzoeken op welke manier de gemeente kan bijdragen aan realiseren en onderhoud van padelbanen.

Boost tennisverenigingen Koggenland
We hebben op 9 oktober een informatieavond gehad over de wensen die er zijn bij de tennisverenigingen in Koggenland aangaande het faciliteren van de racketsport padel en daarmee de aanleg van padelbanen om deze sport te kunnen beoefenen. Dit zou een boost kunnen betekenen voor het ledental van de verenigen. We weten allemaal hoe lastig het voor verenigen is om leden te vinden en vast te houden.

Geluidshinder
De padelsport geeft meer geluidshinder dan tennis, dus geluidsonderzoeken zijn hiervoor noodzakelijk. Bij een aantal van deze verenigingen heeft al een goedkeurend geluidsonderzoek plaatsgevonden. Deze verenigingen zouden daarom zo snel mogelijk een aanvraag tot het kunnen aanleggen van padelbanen willen doen. Op dit moment hebben tennisverenigingen op basis van het huidige accommodatiebeleid geen recht op een bijdrage vanuit de gemeente. In de begroting staat echter dat het college middelen wil reserveren voor onderhoud en aanleg van sportaccommodaties voor o.a. de realisatie van nieuwe sporten.

Helaas is de motie is niet gesteund door de VVD en Gemeente Belangen en PvdA-Groen Links.