19 december 2022

CDA wilt meer grip op Tuijndersweijde Obdam

Bij het ontwikkelen van een nieuwe woonwijk wordt een bestemmingsplan opgesteld maar ook een grondexploitatie. In dit laatste document wordt vastgelegd wat de kosten van de ontwikkeling zijn, denk daarbij aan kosten grondaankoop, bouwrijp en woonrijp maken, kosten van de bestemmingsplan procedure, etc. Naast uitgaven zijn er uiteraard ook inkomsten. Per saldo moet de gemeente tenminste op 0 euro uitkomen maar liefst een ruimer positief saldo dat weer ten goede kan komen aan gemeentelijke voorzieningen.

Ook voor Tuindersweijde Zuid is er een grondexploitatie opgesteld. Die grondexploitatie is ter besluitvorming bij de gemeenteraad aangeboden. CDA Koggenland wil met het college in gesprek over deze grondexploitatie omdat de geschiedenis van Tuindersweijde Zuid leert dat er veel hobbels zijn geweest om tot ontwikkeling te komen en dat er ook nu weer sprake is van vertraging. Er gaan met dit project vele miljoenen gepaard. Een kleine tegenvaller kan daarom forse gevolgen hebben voor de gemeentelijke financiën, andersom geldt dat ook bij een meevaller. CDA Koggenland wil graag het gesprek voeren met het college over de risico's en kansen, hoe de woningbouw te versnellen, het wel of niet opnemen van een randweg in de grondexploitatie, de mix vrije kavels, sociale woningbouw, etc. Ondertussen kunnen de voorbereidingen om Tuindersweijde te realiseren wel gewoon doorgaan. Nog verder uitstel is voor CDA Koggenland niet acceptabel.

De wethouder heeft toegezegd met de raad het gesprek aan te willen gaan over de ontwikkeling van Tuindersweijde, in dat gesprek zulllen dan ook andere onderwerpen dan allleen de grondexploitatie aan de orde komen. CDA Koggenland is blij met die toezegging.

Johan Ursem

Gemeenteraadslid Koggenland