10 oktober 2023

Duidelijkheid Kermislocatie Obdam

De kermislocatie Obdam is een veel besproken onderwerp, zowel binnen de raad maar veel meer nog binnen de dorpsgemeenschap in Obdam. Met misschien wel als ‘hoogtepunt’ de uitgebreide aandacht hiervoor tijdens het dorpscabaret in het laatste weekend van september.

CDA Koggenland heeft getracht een uitspraak te krijgen van de burgemeester en de wethouders waarin zij toezeggen dat de kermis weer terugkomt naar het centrum.

Helaas willen burgemeester en wethouders die toezeggingen niet doen. Het argument daarbij is dat de exploitanten misschien niet willen of dat het misschien niet veilig kan. CDA Koggenland vindt het belangrijk dat er met de exploitanten wordt gesproken, maar dan met de insteek om te kijken wat er nodig is om het dorpsfeest dat de kermis is, weer terug te brengen in het dorpscentrum. Wat betreft veiligheid moet daar uiteraard naar worden gekeken. Maar dat wat tot 2020 voldeed aan veiligheidseisen, en dat wat in de drukke en krappe straten in centra van steden wel mogelijk is, moet ook weer in het dorpscentrum van Obdam kunnen. De burgemeester en de wethouders zijn daar nog niet van overtuigd.

Gemeentebelangen Koggenland en CDA Koggenland zitten op dezelfde lijn, de kermis moet terug naar het centrum van het dorp. De motie die wij daarvoor gezamenlijk hebben ingediend heeft dan ook een meerderheid behaald in de gemeenteraad.

Waar wij van geschrokken zijn is dat de burgemeester, de wethouders, de VVD en PvdA/GL aangeven dat het hen niet uitmaakt waar de kermis komt. Voor hen maakt het blijkbaar dus niet uit dat bijna 90 % van de inwoners gestemd heeft voor terug naar het centrum. Als het je dan niet uitmaakt, waarom dan niet de door de gemeente zelf uitgezette inwonerspeiling serieus nemen en daar achter gaan staan? D’66 wil in principe het liefst ook terug naar het centrum maar heeft om procedurele redenen niet voor onze motie gestemd.

Wij blijven dit dossier kritisch volgen. Waar een wil is, is een weg, dat denken wij in ieder geval.

Johan Ursem

CDA Koggenland