13 maart 2023

Meer bouwen voor iedereen

Het vinden van een passende en betaalbare woning is voor veel mensen moeilijk. Voor mensen die
zich in een kwetsbare positie vinden is de uitdaging nog groter. Daarom moet binnen Nederland een betere verdeling komen als het gaat om het aantal sociale huurwoningen in de woningvoorraad. Het streven is dat alle gemeenten naar 30% sociale huurwoningen toegroeien. Zo komen er voldoende sociale huurwoningen beschikbaar én komt er een betere verdeling over het land.

Met het amendement dat wij, gezamenlijk met PvdA/GL en D66 hebben ingediend, werd beooogd het aantal sociale huurwoningen in dit plan te verhogen van 3 naar 9 en sluiten we ons aan bij de landelijke doelstellingen.

Helaas ondersteunde de VVD en GBK het amendement niet, waardoor het niet aangenomen is. Dit terwijl het wel in het coalitieakkoord staat!? We hadden graag gezien dat er meer sociale huur beschikbaar zou komen.