01 juni 2022

Met de HOED komt het toch nog goed

Meer dan twee jaar heeft onze CDA wethouder aan de realisatie van een HOED op de locatie Jozefschool aan de Dwingel gewerkt. Dit omdat de nu nog solistisch gevestigde huisartsen in Berkhout, Spierdijk en Ursem hebben aangegeven dat de solopraktijken geen toekomst hebben. Dat zien we ook landelijk. Solopraktijken krijgen niet of nauwelijks een opvolger waardoor er nu ook Nederlanders zijn die geen huisarts meer hebben. Toekomstbestendige huisartsenpraktijken zijn die praktijken waar meerdere huisartsen samenwerken onder één dak (HOED). De gesprekken met de huisartsen lopen inmiddels al meer dan twee jaar waarbij zowel de huisartsen als het college kansen zagen om een HOED op te nemen in de nieuwbouwplannen op de locatie Jozefschool. Daarover is de gemeenteraad 2 jaar geleden geïnformeerd en waren er louter positieve reacties. Vervolgens hebben de gemeenteraadsleden ook nog via Teams een gesprek gehad met de huisartsen en ook toen waren de reacties positief. Ondertussen ging de planvoorbereiding uiteraard verder. In december 2021 verraste GBK en VVD de gemeenteraad en het college met een voorstel om de HOED niet te realiseren aan de Dwingel maar in het agrarisch gebied aan de Leet, ten westen van de kern Avenhorn / de Goorn. Dit zonder overleg met de betrokken huisartsen, het college en het ambtelijk apparaat. CDA Koggenland heeft hier zijn verbazing en ergernis over uitgesproken. Helaas gaven GBK en VVD ook tijdens de verkiezingscampagne niet aan wat zij met de HOED wilden. Tot en met afgelopen week hebben VVD en GBK de realisatie van een HOED op de locatie van de voormalige Jozefschool geblokkeerd. Er stond zelfs nog een ingezonden brief van VVD raadslid Remco Linnenkamp in een plaatselijk weekblad waarin hij beargumenteerde dat de locatie Jozefschool echt onverstandig was. Groot was dan ook onze verbazing dat aan het einde van diezelfde week duidelijk werd dat VVD en GBK met een motie zouden komen de HOED wel op de locatie Jozefschool te vestigen. Voor CDA Koggenland geldt dat wij blij zijn met die ommezwaai maar dat wij tegelijkertijd constateren dat het gedraai van GBK en VVD voor een half jaar vertraging heeft gezorgd en veel ambtelijke en bestuurlijke tijd heeft gevraagd. Wat nu vooral telt is dat de HOED gered is en daarmee de continuïteit van de huisartsenzorg binnen een groot deel van onze gemeente.