06 februari 2023

Sluiting Brandweerpost Ursem is van tafel

CDA Koggenland heeft de volgende vragen gesteld over de Brandweer in Koggenland. Dit naar aanleiding van het krantenbericht in het NHD van 16 januari 2023 ‘Positief gevolg gesprekken: top veiligheidsregio vaker langs kazernes brandweer Noord-Holland Noord.’

We hebben uitvoerig gesproken met de brandweer van Koggenland. Dit waren voor ons hele waardevolle gesprekken. Enerzijds omdat de Veiligheidregio zo hun toelichting konden geven op de voorgestelde plannen, anderzijds om de terechte zorgen van de brandweervrijwilligers te horen. Het lijkt nu grotendeels van de baan, maar er leven wel zorgen bij de vrijwilligers en onze fractie. Overigens is er een brief van de vakvereniging brandweer vrijwilligers naar ons gestuurd. Daaruit kun je opmaken dat er weinig vertrouwen is in de leiding van de Veiligheidsregio. Dat is zeer te betreuren. De brandweervrijwilligers voelen zich niet gehoord en daardoor ontstaat onvrede. We hopen dan ook dat er echt geluisterd gaat worden naar de vrijwilligers om het vertrouwen te herstellen. Ter verduidelijking de volgende vragen.

1. Berkhout wordt als post wel genoemd in het krantenartikel. Kan de burgemeester bevestigen dat deze kazerne operationeel blijft met normale bezetting (dus geen first responder post?

A: Het is nu van tafel. Behoud van onze posten, daar wordt voor gevochten. Natuurlijk geen garantie voor de toekomst. We zijn mede afhankelijk van het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio.

2. In het artikel wordt de kazerne van Ursem niet genoemd. Is het sluiten van deze kazerne ook ‘van tafel’? En zo ja kan de burgemeester bevestigen dat deze kazerne ook operationeel blijft met normale bezetting?

3. Tijdens de gespreksrondes in Koggenland erkende Directeur Taneja dat de financiering een belangrijke factor was in het afschalen van de Brandweer. Is de financiële positie van de Brandweer nu beter en zo ja, hoe is dat zo gekomen?

A: De vraag is of het nog reëel is om te gaan we nog bezuinigen? Onderwerp van gesprek. Verwachting is dat de raden in de toekomst meer financieel moeten bijdragen.

4. Op welke manier kan de burgemeester er voor waken dat de toegezegde gesprekken met de vrijwillige brandweer in Koggenland worden gewaarborgd?

A: Gaat de burgemeester doen, juni consultatie plaats over nieuwe dekking, eind 23 besluitvorming. Zie brief van 7 oktober 2022 met planning.

Er is een duidelijk geluid dat het plan zoals het er lag van tafel is. En ook de burgemeester staat achter het open houden van de posten in Ursem en Berkhout (alle posten eigenlijk). Natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken, maar onze fractie is wel blij met deze beantwoording. We gaan uitkijken naar de gesprekken en houden dit onderwerp in de gaten.