08 februari 2023

Uitgifte Voedselbank in Koggenland

CDA Koggenland heeft een motie ingediend voor een uitgiftepunt voor de voedselbank in Koggenland. Op dit moment maken nog niet zoveel gezinnen hier gebruik van, dit zou kunnen komen doordat niet iedereen even makkelijk naar het uitgiftepunt in Hoorn kan gaan. Dit kost niet alleen reistijd, maar ook geld. Er werd door een inwoner aangegeven dat de kosten om naar het afhaalpunt in Hoorn te gaan haar 7,37 euro per enkele reis met het openbaar vervoer kosten. U begrijpt dat ze die 60 euro per maand beter kan gebruiken. We kunnen ons voorstellen dat dit niet het enige gezin is waar dit probleem speelt.

Door de hoge inflatie, waardoor ook voedingsmiddelen duurder zijn geworden, zullen meer mensen genoodzaakt zijn bij de voedselbank aan te kloppen. We hebben daarom het college verzocht om te onderzoeken of en waar er een uitgiftepunt gerealiseerd kan worden. Dit uiteraard in samenspraak met de voedselbank zelf. Onze motie is bijna unaniem aangenomen, alleen PvdA/GroenLinks stemde tegen.

Rianka te Winkel-Pancras

Fractievoorzitter CDA Koggenland