10 december 2021

Woningbouw Zuidermeer: CPO initiatief inwoners

In de Zuidermeer is de Dorpsraad afgelopen vier jaar bezig geweest om woningbouw voor de eigen inwoners te realiseren. Woningbouw is voor een klein dorp als de Zuidermeer van groot belang om de leefbaarheid en het behoud van voorzieningen mogelijk te maken. Afgelopen jaar zijn er grote stappen gezet. Er is in de Zuidermeer een CPO opgericht en samen met Taats Architecten is er een plan voor woningbouw op de huidige locatie van de ijsbaan ontwikkeld. Een mooi plan met woningen voor starters, doorstromers en senioren. De kosten om een CPO op te richten en de kosten van de architect zijn reeds betaald door de deelnemers.

Goed overleg gemeente

Bij de start van het CPO, voorjaar 2020, is er altijd goed en constructief overleg geweest met de gemeente. Deze input is gebruikt samen met de wensen van de deelnemers en heeft geresulteerd in een compleet plan dat in mei 2021 is aangeboden aan de gemeente. Sindsdien was het wachten. De deelnemers wisten niet hoe lang het nog zou duren. Er was geen duidelijkheid wanneer de plannen zouden worden goedgekeurd en kon worden gestart met bouwen.

Vragen aan het college

Het CDA Koggenland heeft technische vragen gesteld om meer duidelijkheid te krijgen voor de deelnemers van het CPO. Op basis van de antwoorden is er een goed beeld ontstaan van welke stappen moeten worden gezet om de gronden geschikt te maken voor woningbouw en hoeveel tijd dit gaat kosten. Daarnaast wil het CDA met deze vragen de woningbouw in de Zuidermeer onder de aandacht brengen. Het CDA vindt woningbouw in kleine kernen belangrijk omdat dit het fundament is voor de leefbaarheid van kleine dorpen. Daarnaast vindt het CDA het belangrijk dat onze jongeren, onze ouderen, maar ook onze gezinnen in het eigen dorp kunnen doorstromen naar een nieuwe woning. Het CPO is wat ons betreft een perfecte manier om dit mogelijk te maken.

Maikel Groot, woordvoerder Zuidermeer