28 oktober 2021

Algemene beschouwingen

Herwinnen van vertrouwen.

De begroting heeft veel beroering en onrust veroorzaakt. Het lijdt geen twijfel dat Medemblik in zwaar weer verkeert. Dat is de harde realiteit en dat vraagt in de ogen van het CDA een realistische begroting. Dat niemand in onze gemeente vrolijk wordt van de financiële situatie behoeft geen uitleg, maar we gaan onze verantwoordelijk niet uit de weg als het gaat om moeilijke en impopulaire maatregelen.

Voor het CDA zijn de kortingen op de subsidies echter een brug te ver. Om het verenigingsleven en maatschappelijke initiatieven overeind te houden, stellen wij voor de belastingbetaler een extra bedrag te vragen om dit mogelijk te maken. Wij zijn ons ervan bewust dat de OZB al onevenredig verhoogd is en wordt, maar het is in onze ogen de enige mogelijkheid de pijn het beste te verdelen.

Wat het CDA betreft, draaien we de OZB-verhogingen zoveel mogelijk terug zodra de financiële situatie dat toelaat. In moeilijke tijden vragen we extra inspanningen van onze inwoners en als het enigszins kan, moeten we hen ook compenseren. Tot die tijd moeten we doen wat goed is voor Medemblik en hard werken aan het herstel van de financiën, maar vooral aan het herstel van het vertrouwen in het gemeentebestuur.

Het eerste wordt een forse klus gezien autonome ontwikkelingen en de magere bezetting op het gemeentehuis. Het tweede is een kwestie van de juiste mensen op de juiste plek, respectvol met elkaar omgaan en kijken naar wat ons bindt in plaats van wat ons verdeelt.