18 juli 2016

Bouwen op de oude DEK en SEW terreinen, in overleg met omwonenden

Op 7 juli heeft de gemeenteraad vergaderd over de woningbouwplannen op het oude DEK terrein in Medemblik en het SEW terrein in Nibbixwoud. Het CDA heeft in gestemd met de plannen, maar gaf daarbij de volgende overwegingen mee.

SEW-terrein
CDA vraagt bij uitvoering aandacht voor creativiteit omdat het inbreilocatie is. Het is daarom ook belangrijk om met betrokkenen in gesprek te gaan.
Maatregelen voor neutraal bouwen zitten in het besluit opgenomen daarvoor is een amendement met uitgebreide aanvullingen niet nodig. Nu de strikte voorwaarden geschrapt zijn kunnen we instemmen met het onderstrepen van het belang van energiebesparende maatregelen en duurzame energieopwekking. Kangaroe woningen moeten altijd bespreekbaar zijn, die discussie moet je niet bij ieder bouwbesluiten hoeven voeren.

DEK-terrein
CDA hecht zeer grote waarde aan klankbordgroep die geïnstalleerd is. Hieraan nemen bewoners en leden van de dorpsraad deel. Wij krijgen signalen dat er niet voldoende geluisterd wordt met name mbt hoogbouw en bevaarbaar water. Daarom vinden we dat inwoners nogmaals een kans moeten krijgen om ideeën in te brengen. Dit kost extra tijd vooraf en bespaart dit waarschijnlijk tijdens het proces. Het voorstel van de wethouder klinkt gedegen, de bijstelling volgens het amendement is wenselijk. Volgens de wethouder is het amendement over de bomen in intentie haalbaar, waardoor wij hiervoor kunnen zijn. Maatregelen voor neutraal bouwen zitten in het besluit opgenomen daarvoor is een amendement met uitgebreide aanvullingen niet nodig. Nu de strikte voorwaarden geschrapt zijn kunnen we instemmen met het onderstrepen van het belang van energiebesparende maatregelen en duurzame energieopwekking.