06 november 2014

CDA praat over de begroting 2015

De vraag daarbij: wat gaan we het komend jaar doen en waar gaan we het geld aan uitgeven? Geen gemakkelijke opgave kan ik u vertellen, omdat het gesprek steeds meer gaat over waar we ons geld niet meer aan uit kunnen geven, in plaats van waaraan wel.

Bezuinigingen vanuit Den Haag zorgen ervoor dat we in Medemblik de broekriem nog verder moeten aanhalen. Daar boven op gaan de kosten voor onze brandweer fors omhoog door de verplichte regionalisering. In het bestuur van de nieuwe organisatie zijn ze er niet uitgekomen om een eerlijke verdeling van de kosten af te spreken. Hierdoor gaat Medemblik meer betalen en betalen ze indirect mee aan de grote brandweerkorpsen zoals Alkmaar en Den Helder. Onbegrijpelijk en helaas door onze gemeenteraad niet tegen te houden.

Voor een raadslid vol ambitieuze plannen geen mooie uitgangssituatie. Zeker als je de zorgen hoort van inwoners en verenigingen die de bezuinigingen daadwerkelijk in de portemonnee gaan voelen. Hoe maakt je als raadslid dan de juiste keuzes? Luisteren, in gesprek gaan en zorgvuldig afwegen. Proberen de pijn zo goed als het kan te verdelen met de menselijke maat daarbij als ondergrens. Ondertussen blijven zoeken naar mogelijkheden om ruimte te geven aan nieuwe initiatieven en ondernemers.

Het CDA zal daarom het voorstel om extra te bezuinigen op kleinere subsidies bij o.a. kernraden en verenigingen niet steunen. Stimuleren van cultuur en sport vinden wij juist belangrijk. Wij stellen daarom samen met andere partijen voor om een voorziening Welzijnsbeleid in te stellen van € 200.000. Organisaties die geraakt worden door de bezuinigingen kunnen op deze voorziening een beroep doen. Samen kan dan gekeken worden wat van een organisatie verwacht kan worden, en wat niet. Een mooi voorbeeld hierbij is de Sint Lidwina school in Zwaagdijk West. Door opnieuw naar de kosten te kijken kunnen ze 50% besparen op het gymvervoer naar Wognum. Wat het CDA betreft worden de benodigde € 7.500 om het gymvervoer veilig te stellen de komende jaren uit de voorziening betaald.

Verder stellen wij samen met andere partijen voor de OZB niet te verhogingen in 2015. En stellen we ook voor de rioolheffingen en afvalstoffenheffing komend jaar niet al te fors te laten stijgen. Het CDA blijft streven naar kostendekkendheid van deze tarieven, maar wil dit wel stapsgewijs doorvoeren.

Anita Wakelkamp